• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

‘Nummers snel en naadloos porteren is cruciaal voor marktwerking’

06-01-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Dat klanten van provider kunnen wisselen mét nummerbehoud, is cruciaal voor de concurrentie en dynamiek in de telecommarkt. Met dat argument verplichtte de EU eind jaren negentig operators tot nummerportabiliteit. En het werkte, want de sector kreeg een forse impuls. Om serviceproviders in dit proces te ondersteunen, biedt PortingXS (PXS) een platform om nummerporteringen snel, makkelijk en veilig mogelijk te maken binnen bestaande en nieuwe wet- en regelgeving.

Links: Jan Mooijman (CEO) en rechts: Marc Kruijs (CCO).
Links: Jan Mooijman (CEO) en rechts: Marc Kruijs (CCO).

Toen de Europese Commissie eind jaren negentig verplichte nummerportabiliteit introduceerde, stonden operators niet te springen om die regelgeving. Inmiddels is het vanzelfsprekend dat een nummer bij een persoon of bedrijf hoort en zien velen het als een gegeven dat ze hun nummer(s) mogen meenemen als ze overstappen van serviceprovider. Daarom is het voor operators belangrijk dat ze nummers van klanten efficiënt, makkelijk en veilig van elkaar kunnen overnemen.

Vijftien landen

PXS bestaat, niet geheel toevallig, bijna twintig jaar en is specialist in juist dit type veilige nummergerelateerde diensten. Operators en regelgevers overal ter wereld gebruiken het platform van PXS om nummers van klanten te porteren. Het Nederlandse bedrijf werkt in vijftien landen voor regelgevers als een centraal platform voor nummerbehoud, een zogenaamd clearinghouse, en biedt in vijf andere landen een gateway op het bestaande centrale platform. De diensten rondom nummerbehoud zijn volgens CEO Jan Mooijman extreem kritisch voor een gezonde competitieve telecommarkt. “Met ons platform kunnen lokale aanbieders van communicatiediensten efficiënt nummermanagement implementeren dat voldoet aan alle lokale voorschriften voor beveiliging, privacy en governance”, zegt hij.

Investeren in groei

Jan heeft ruim twintig jaar ervaring in de telecomsector. In 2019 heeft hij PXS samen met de huidige eigenaren overgenomen en investeren zij sindsdien in technologie, mensen en kennis van de organisatie die nu 25 medewerkers telt. De core business van PXS is het faciliteren van het porteren van vaste en mobiele nummers in overeenstemming met de lokale regelgeving. PXS verzorgt het beheer en de integratie van de centrale nummerdatabase van een land en de systemen van de operators.

Jan: ‘Het is onze ambitie dat de eindgebruiker niets merkt van de verhuizing van zijn nummer’

Daarnaast kunnen operators hun bedrijfsprocessen outsourcen aan PXS om porteringen zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren, en uitval in het proces te voorkomen. Ook zorgt het bedrijf voor zogenaamde smart validatie waarbij klanten hun porteerverzoek via SMS, een portal of een IVR-systeem kunnen bevestigen. Zo zijn operators in staat een efficiënt en voor de klant best-in-class nummerbehoudsproces te faciliteren. In bijvoorbeeld Ghana vertaalt zich dat voor de consument in een razendsnel en veilig porteerproces dat plaatsvindt binnen twee minuten. De dienstverlening is zo specialistisch dat er wereldwijd maar een handvol bedrijven is die deze diensten aanbieden.

Verschil op detail

De regels en processen voor het verhuizen van nummers worden bepaald door nationale wetgevers en gecontroleerd door regulators. In sommige landen vinden operators elkaar in industry groups zoals Vereniging COIN in Nederland. PXS vertegenwoordigt haar klanten in dit type verenigingen. “De sector moet ervoor zorgen dat er concurrentie en marktwerking zijn”, zegt Jan. “Onze rol daarbij is het ontsluiten en vereenvoudigen van nummerportabiliteit in een objectief, verifieerbaar en veilig proces voor operators. De regels en systemen van landen lijken allemaal op elkaar, maar verschillen toch op details. Dat maakt het lastig voor operators die zaken willen doen in een ander land of voor buitenlandse serviceproviders die de Nederlandse markt op willen.”

Platform

Er zijn in de ogen van CCO Marc Kruijs van PXS meerdere voordelen van een universeel platform. Internationale communicatieserviceproviders hoeven zich volgens hem niet te bekommeren om bijvoorbeeld een Nederlandse of Belgische interface voor hun OSS/BSS-systemen. “Operators en serviceproviders kijken steeds meer buiten hun bestaande landsgrenzen. Dus hebben ze behoefte aan één platform voor toegang tot het nummerbehoudsproces in andere telecommarkten en gebruiken ze onze kennis van lokale porteerprocessen om de markten aan elkaar te rijgen.

Natuurlijk hebben grotere operators wel specialisten voor deze activiteiten, maar kennis van lokale regels in internationale markten en IT-resources zijn vaak de bottleneck en daar maken wij het eenvoudig. Het platform is zo ingericht dat alle verschillende regels per land vertaald zijn naar een uniforme oplossing.” Jan en Marc willen flink groeien, vooral internationaal. “Schaalbaarheid en transparantie zijn de sleutelwoorden”, zegt Marc. “Door onze footprint te vergroten kunnen we toegang bieden tot nog meer telecommarkten.”

Belofte

Komend jaar breidt PXS het platform verder uit. Marc: “Zo implementeren we voor Nederland en andere Europese landen wijzigingen in het porteerproces naar aanleiding van gewijzigde EECC-wetgeving. Dit doen wij om het overstappen van aanbieder nog eenvoudiger te maken. Ook komen we met nieuwe tools, die operators in staat stellen hun processen rondom nummerbehoud nog verder te automatiseren.”

Voor consumenten en bedrijven is PXS een onzichtbare organisatie, weet Jan ook. “Zij willen dat ze nummers makkelijk, snel en veilig kunnen meenemen naar een andere aanbieder. Op het moment dat zij dat willen. Ook operators en serviceproviders hebben daar belang bij. Wij helpen ze om het volledige porteerproces te implementeren in hun operatie en processen. We helpen hen succesvol te zijn. Het is onze ambitie dat de eindgebruiker niets merkt van de verhuizing van zijn nummer.”

Tags: telecom

GerelateerdeBerichten

Vodafone-T-Mobile

Nog meer ontslagen – nu bij de telecombedrijven

2023/01/17
Jeroen Karel Q-datasolutions kleur 1200x900

Start-up Q data solutions zet volgende stap

2023/01/10
Volgend bericht

LG en Van Domburg Partners sluiten strategisch partnerschap

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid