• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Kennis alleen is onvoldoende, we moeten meer oefenen

leren omgaan met de overlast van cybercrime

26-01-2022
ransomware - cryptoware
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Om de IT aan de praat te houden vertrouwen we vooral op de opgedane kennis en dat is onvoldoende. Want steeds vaker is het nodig te reageren op onverwachte situaties, al dan niet veroorzaakt door cybercrime.

ransomware - cryptowareAl enige tijd roepen overheidsdiensten en commerciële aanbieders dat er meer gedaan moet worden om cybercrime het hoofd te bieden. De vijand buiten de deur houden is het belangrijkst. Maar we weten inmiddels ook dat het te vaak gebeurd dat die al lang en breed binnen is zonder dat het opviel. Dan kan zomaar in een avond of een weekend een compleet netwerk worden platgelegd.

ISIDOOR

Zo vroeg mogelijk detectie blijft nodig, maar de realiteit is ook dat we moeten leren omgaan met situaties waarin het al te laat is. Een van de beste manieren dat te leren is oefenen. De rijksoverheid heeft medio 2021 ISIDOOR georganiseerd. Doel daarvan was:

Het oefenen van diverse crisisprocedures. Onder deze procedures vallen het NCP-Digitaal, de crisishandboeken en het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming (NHC). Hierbij ligt de focus op het beoefenen van informatie-uitwisseling in crisisomstandigheden, het oefenen van de nationale opschalingsstructuur als gevolg van een cybercrisis en het versterken van de onderlinge samenwerking tussen vitale en Rijksoverheid organisaties.

Deelnemers waren naast overheidsdiensten ook bedrijven. In totaal waren er 1.500 deelnemers. Waarschijnlijk heeft de lezer van ITchannelPRO daar niets van meegekregen. Dat was op dat moment zelf natuurlijk ook de bedoeling. Maar tegelijk geeft het aan dat er betere communicatie over deze manier van kennis vergaren (oefening baart kunst en toepasbare kennis!) nodig is.

De klant is (on)voorbereid

Mening IT dienstverlener kan zich daar wel wat bij voorstellen. Een klant waarbij de mailserver down gaat raakt in paniek of wordt boos. Zoiets verwacht hij niet. Hij is totaal onvoorbereid. Als hij vooraf al eens een draaiboek heeft gemaakt of laten maken met dit soort incidenten en de juiste oplossingen scheelt dat in de stress. Het scheelt nog meer als dat draaiboek niet alleen op de plank ligt te verstoffen, maar ook periodiek wordt doorgenomen. En waar mogelijk aangepast. Wie dat doet is eigenlijk al op weg naar een oefening.

…en de dienstverlener?

Wat voor de ondernemer (“de klant”) geldt, zou ook moeten opgaan voor zijn IT dienstverlener. Heeft die op basis van draaiboeken en oefenen een goed gevoel onverwachte incidenten goed te kunnen aanpakken en oplossen. Of vertrouwd hij uitsluitend op de opgedane praktijk kennis, waarvan we weten dat die zeer waarschijnlijk onvoldoende is?

Waarom die vraag gesteld wordt? Kijk maar naar wat NIS2 in de praktijk kan betekenen en de lessen die van ISIDOOR geleerd zijn.

Tags: cybercriminaliteitIT-dienstverlener

GerelateerdeBerichten

ransomware - cryptoware

Britten gaan ransomware betalingen verbieden

2025/07/23

Cybercriminaliteit bestrijden vergt meer dan datacenters controleren

2025/07/18
Volgend bericht
Kappa_Data_logo

Kappa Data wordt Diamond distributeur Extreme Networks

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon