• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com Xelion ITchannelPRO-2022-03

Kennis alleen is onvoldoende, we moeten meer oefenen

leren omgaan met de overlast van cybercrime

26-01-2022
ransomware - cryptoware
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Om de IT aan de praat te houden vertrouwen we vooral op de opgedane kennis en dat is onvoldoende. Want steeds vaker is het nodig te reageren op onverwachte situaties, al dan niet veroorzaakt door cybercrime.

ransomware - cryptowareAl enige tijd roepen overheidsdiensten en commerciële aanbieders dat er meer gedaan moet worden om cybercrime het hoofd te bieden. De vijand buiten de deur houden is het belangrijkst. Maar we weten inmiddels ook dat het te vaak gebeurd dat die al lang en breed binnen is zonder dat het opviel. Dan kan zomaar in een avond of een weekend een compleet netwerk worden platgelegd.

ISIDOOR

Zo vroeg mogelijk detectie blijft nodig, maar de realiteit is ook dat we moeten leren omgaan met situaties waarin het al te laat is. Een van de beste manieren dat te leren is oefenen. De rijksoverheid heeft medio 2021 ISIDOOR georganiseerd. Doel daarvan was:

Het oefenen van diverse crisisprocedures. Onder deze procedures vallen het NCP-Digitaal, de crisishandboeken en het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming (NHC). Hierbij ligt de focus op het beoefenen van informatie-uitwisseling in crisisomstandigheden, het oefenen van de nationale opschalingsstructuur als gevolg van een cybercrisis en het versterken van de onderlinge samenwerking tussen vitale en Rijksoverheid organisaties.

Deelnemers waren naast overheidsdiensten ook bedrijven. In totaal waren er 1.500 deelnemers. Waarschijnlijk heeft de lezer van ITchannelPRO daar niets van meegekregen. Dat was op dat moment zelf natuurlijk ook de bedoeling. Maar tegelijk geeft het aan dat er betere communicatie over deze manier van kennis vergaren (oefening baart kunst en toepasbare kennis!) nodig is.

De klant is (on)voorbereid

Mening IT dienstverlener kan zich daar wel wat bij voorstellen. Een klant waarbij de mailserver down gaat raakt in paniek of wordt boos. Zoiets verwacht hij niet. Hij is totaal onvoorbereid. Als hij vooraf al eens een draaiboek heeft gemaakt of laten maken met dit soort incidenten en de juiste oplossingen scheelt dat in de stress. Het scheelt nog meer als dat draaiboek niet alleen op de plank ligt te verstoffen, maar ook periodiek wordt doorgenomen. En waar mogelijk aangepast. Wie dat doet is eigenlijk al op weg naar een oefening.

…en de dienstverlener?

Wat voor de ondernemer (“de klant”) geldt, zou ook moeten opgaan voor zijn IT dienstverlener. Heeft die op basis van draaiboeken en oefenen een goed gevoel onverwachte incidenten goed te kunnen aanpakken en oplossen. Of vertrouwd hij uitsluitend op de opgedane praktijk kennis, waarvan we weten dat die zeer waarschijnlijk onvoldoende is?

Waarom die vraag gesteld wordt? Kijk maar naar wat NIS2 in de praktijk kan betekenen en de lessen die van ISIDOOR geleerd zijn.

Tags: cybercriminaliteitIT-dienstverlener

Gerelateerde Berichten

edit post
TCS Tata consultancy services

Hoe kijkt de bovenkant van de markt naar het IT- en dreigingslandschap

2022/07/20
edit post
Gijs Rijnders Tesorion

Gijs Rijnders van Tesorion waarschuwt: ‘Wiper malware ook hier risico’

2022/06/01
Volgend bericht
edit post
Kappa_Data_logo

Kappa Data wordt Diamond distributeur Extreme Networks

Uitgelichte Vacatures

edit post
in4leads

In4leads: Sales consultant IT

door Redactie
18-08-2022
0

edit post
in4leads

In4Leads: Accountmanager IT

door Redactie
18-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (2e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Innovation Summit 2022 Schneider Electric

21-09-2022 @ 10:00 , more

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid