Kaseya is een van de MSP leveranciers die met eigen onderzoek over markttrends komt. Doel is zoals altijd drieledig. Het is communicatie naar en voor de bestaande partners, voor prospects en het is een manier om de pers te halen. Wat ook vaker voorkomt bij dit soort onderzoek is dat naar zowel de externe als meer interne trends is gekeken.
Het onderzoek van Kaseya kan zonder moeite naast dat van vendors als Altaro en Datto worden gelegd. Wat ze gemeen hebben is namelijk dat de bestaande klantgroep is uitgenodigd mee te doen met het onderzoek. In dit geval zijn de uitkomsten niet naar werelddeel of regio uitgesplitst. Dat doen die de andere bedrijven wel. Hier gaat het om de input van meer dan 1.000 MSPs uit 50 landen die onder andere is gevraagd wat 2020 voor hen heeft gebracht. Die antwoorden geven ook aan wat voor 2021 hoger op de agenda van de MSP zou kunnen, of moeten, staan.
Externe trends
De publicatie ziet twee soorten trends. De eerste groep zijn externe trends. MSPs zien dat klantvragen die betrekking hebben op cybersecurity de boventoon voeren. 77 procent van de groep zegt dat klanten te makken hebben gehad met cyberattacks. Daardoor hebben 65 procent van de MSP meer cybersecurity services kunnen leveren.
Waar deze groep MSPs ook meer mee te maken heeft gekregen is de vraag om “compliance services”. Ook dit is weer een breed begrip waartoe een hoop gerekend kan worden. Uit het onderzoek kan worden opgemaakt dat het gaat om zaken als AVG compliant zijn. Vergelijkbare wetgeving komt er staat meer, binnen en buiten Europa. Belangrijk is dat het de rol van een MSP doet veranderen. Zijn kennis en technische oplossing moet immers voorkomen dat een niet-technisch probleem optreedt. Volgens Kaseya is ook dit een belangrijke groeimarkt en een waar de helft van de partners nog geen ervaring mee heeft.
Interne trends
Die constatering sluit aan op de interne trends die in het onderzoek zijn genoemd. Wat is de MSP het afgelopen jaar bij zijn eigen bedrijfsvoering opgevallen? Wat kan of moet hij beter doen?
Natuurlijk staat daar op de eerste plaats (73 procent noemt het) manieren om efficiënter en winstgevender te werken. Omdat slechts 20 procent aangeeft ervaring te hebben met sales en marketing support door zijn vendor is hier volgens Kaseya sprake van een mismatch.
Maar wat Kaseya dan weer niet ziet is dat bij compliance ook iets aan de hand is. Aan de ene kant krijgen de MSPs hier meer vragen over maar slechts een deel kan die klantvragen beantwoorden. Aan de andere kant geven MSPs ook aan dat zij zich meer zorgen maken over hoe compliant de eigen business is. Dat is volkomen begrijpelijk. De MSP is een belangrijke schakel in een keten die altijd over de volle lengte moet kloppen, compliant moet zijn. Wie helpt de MSP daarbij? Die vraag is Kaseya vergeten te stellen.