• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

ITchannelPRO organiseert workshop bij Make Marketing Magic

De uitdagingen van communiceren in het partnerkanaal

18-08-2022
Marketeers workshop
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

ITchannelPRO organiseerde woensdag 25 mei bij Make Marketing Magic in Amsterdam een workshop voor marketeers van VoIP-aanbieders met een partnerkanaal. Tijdens de workshop ging het over de uitdagingen bij de de communicatie rond het opzetten van een partnerprogramma.

Marketeers workshopAanwezig waren Carsten den Hartog Field Marketing Manager Northern Europe Audiocodes, Miriam van de Grootevheen, Marketing & Event Specialist Enreach, Wilco van Dijk, Channel Development Director EMEA Intermedia (Univerge Blue). Dominique Kneepkens, Marketeer X2com, Suzanne van der Voet, marketeer Xelion, Ingrid van Bijsterveld, project en mediamanager LuteijnMedia, Djoea van Zanten CMO , Tom Holscher Customer Succes / Sales & Marketing / International Partnerships, beiden van Make Marketing Magic.

MMM

Make Marketing Magic (MMM) is een toonaangevend online marketingbureau met een focus op de Telecom en IT-sector. MMM werkt al jaren voor Microsoft en helpt dat bedrijf in twaalf landen met het opzetten van een partnerkanaal. Het is onhaalbaar om alle partners in die landen te benaderen en daarvoor campagnes op te zetten. Daarom wordt een deel van die hele groep benaderd. Dat is met meer dan 1.000 bedrijven nog steeds een uitdaging. De bedrijven verschillen onderling, de cultuur per land is anders. En zo zijn er nog wel wat hobbels.

Bij de vertegenwoordigers van de VoIP-aanbieders is het verhaal iets anders. Met uitzondering van Wilco Van Dijk van Intermedia Cloud zit er geen bedrijf aan tafel met een grote internationale footprint. Dat wil niet zeggen dat de spelers die zich vooral richten op de Nederlandse markt geen uitdagingen hebben. Miriam van de Grootevheen van Enreach stipt een zeer herkenbaar punt aan: “Je levert een whitelabel dienst aan de resellers en daarbij hoort ook marketing en communicatie. De resellers concurreren onderling en dat is goed. Maar het betekent wel dat je goed moet opletten met je communicatie zodat niet de indruk kan ontstaan dat een bepaalde partij wordt voorgetrokken.”

Onderlinge verschillen

Daarbij zijn er grote verschillen tussen resellers. Alle aanwezigen herkennen de schaal met aan de ene kant de reseller die bijna nul kennis en affiniteit heeft met marketing en sales en aan de andere kant de reseller met een goed communicatie- en verkoopteam. Complicerende factor bij de marketing en communicatie is dat niet elke aanbieder een 100% indirecte verkoopstrategie hanteert. Bij de aanwezigen is het beeld divers. Soms is er vanuit het verleden of door een acquisitie directe verkoop die naast de hoofdmoot van verkoop via het kanaal staat. Wilco heeft daar een uitgesproken mening over, volgens hem “kun je als organisatie maar op één ding focussen en je moet daar dus een keuze maken.”

Het woord ‘focus’ triggert en brengt de aanwezigen op een ander belangrijk punt: waarop stuur je? Carsten van Audiocodes stuurt op leads. Daarbij zet hij zelf wel de kanttekening dat die term te breed is. “Een whitepaper downloaden is een lead, een demo aanvragen is dat ook. Het verschil daartussen en de stap naar echte sales is best groot.” Suzanne van Xelion merkt op dat het portfolio steeds meer wordt verbreed. Dat maakt volgens haar de discussie over de waarde en classificatie van leads niet makkelijker, zowel intern als met partners. “Maar we stellen ons ook de vraag waarvoor reseller X en eindklant Y speciaal voor Xelion kiest. Zijn de features bepalend, zijn het de basics of is het eerder ons imago. Dat bepaalt natuurlijk wel de manier waarop je gaat communiceren.”

Meetbare resultaten

Telefonie is een commodity en de klant verwacht dat het altijd werkt. “De verschillen tussen de aanbieders zijn niet zo groot als voorheen en de klant wil gewoon kunnen bellen”, zegt Dominique van X2com. “Daar moet je in de marketing voor je klanten rekening mee houden.” Als de onderlinge verschillen betrekkelijk klein zijn, is het logisch dat de waarde van een merk, het imago van de onderneming, de branding steeds belangrijker wordt in de communicatie. Elke marketeer herkent dat en weet ook dat daar een probleem zit. Salesteams van de eigen organisatie en de resellers willen marketing die aantoonbaar bijdraagt aan meetbare resultaten. “Die resultaten moeten ook nog eens snel zichtbaar zijn, want sales kijkt niet verder dan een maand, maximaal een kwartaal”, geeft MMM aan. “Sales targets zijn goed, maar ze werken wel vernauwend en komen de creativiteit niet ten goede.”

Een ander punt dat ter sprake komt, is dat marketing de laatste twee jaar flink heeft moeten improviseren. Live events waren praktisch onmogelijk, alles ging naar online. Dat heeft de nodige impact gehad op het werven en informeren van resellers en/of eindklanten. MMM heeft hier de nodige grootschalige ervaring mee opgedaan, net als de overige aanwezigen. Iedereen herkent de druk op de marketingprogramma’s. Directies of sales willen de bestaande programma’s uitbreiden om nieuwe diensten en features bekend te maken. Dat werkt vaker niet dan wel. Resellers bestoken met informatie die amper relevant voor ze is en die niet leidt tot leads, werkt eerder contraproductief. MMM onderbouwt deze claims met diverse voorbeelden en cijfers.

Webinar-moe

Op dat punt gaat de discussie wederom over leads. Deze keer draait het eerst om de vraag hoe je die informatie kan en mag delen. Dat heeft alles te maken met de vraag van wie de eindklant is. Daarna gaat het over het verschijnsel webinar-moeheid. Na twee jaar thuiswerken en heel veel video-vergaderen is het wel erg lastig nu nog een succesvol webinar te houden. Daarmee is het lastiger geworden om op die manier aan goede leads te komen.

Wat je dan wel moet doen om aan goede leads te komen? Carsten hanteert sinds enige tijd de regel dat prospects naar Audiocodes moeten komen. “Wij stappen de auto niet meer in, dat moet de prospect doen. Klinkt radicaal, maar de kwaliteit van de leads is sindsdien wel enorm verbeterd.” Die stap letterlijk overnemen, lijkt niet voor iedereen mogelijk. Waar men wel op een lijn zit, is dat er meer moet worden gefocust op niches of verticals. Dat biedt de gelegenheid tot meer schaalbare en gerichte acties. Dat geldt voor zowel de aanbieders als de resellers en het leidt tot betere leads. MMM kan ook die stap met cijfers onderbouwen. Uit de reacties kan worden opgemaakt dat iedereen daar al ervaring mee heeft.

 

Binnenkort organiseert ITchannelPRO weer een workshop. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Eric Luteijn via eric@luteijnmedia.nl.

(Dit artikel verscheen ook eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Tags: ITchannelPRO Magazinemarketing

GerelateerdeBerichten

Indy Veldt Telador

Indy Veldt over geslaagd partnerevent en toekomst van Telador

2025/07/22
Odido Peter Gijzenberg 1_G3_light

Peter Gijzenberg van Odido over 5G Internet voor Bedrijven

2025/07/21
Volgend bericht
geld

Het gedogen van communicatietools kan flink geld gaan kosten

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon