MachCloud Nederland is onderdeel van het succesvolle Amerikaanse bedrijf MachSol, marktleider in multicloud operations management, orchestration en service delivery oplossingen. MachSol heeft klanten in meerdan honderd landen die bestaan uit Fortune 500-bedrijven, hosting- en cloudproviders, overheden, financiële instellingen en telecomproviders. Door telecomcomponenten zoals bellen aan Microsoft Teams toe te voegen, is het aanbod compleet.
Kees van der Borst, directeur van MachCloud: “MachCloud is een Nederlands bedrijf met Nederlandse certificeringen. Zakelijke telefonie en Microsoft-clouddiensten zijn volledig geïntegreerd, waardoor resellers diensten kunnen bestellen en beheren vanuit één omgeving. Voor hen zijn we die one-stop-shop,” opent Van der Borst het gesprek. “Denk aan bellen met Microsoft Teams, SIP trunks, cloud PBX, Microsoft 365-licenties, cloudinfrastructuur en Windows virtuele desktop.” Van der Borst vervolgt: “Het automatiseren van processen en het ontwikkelen van de nieuwste producten en diensten vergt een forse investering. Dankzij onze Amerikaanse moeder staan we waar we nu zijn en kunnen we bezig blijven met het verder ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Zo hebben we deze maand na bijna twee jaar wachten eindelijk een octrooi verkregen voor technologie waarmee we de Microsoft-cloud direct kunnen koppelen aan het telefonienetwerk. Dat zijn mooie ontwikkelingen voor ons bedrijf.”
Communicatie en het ‘nieuwe normaal’
Sinds de uitbraak van de Covid-pandemie is bij de meeste bedrijven werken vanuit huis of onderweg het nieuwe normaal geworden. Van der Borst: “Bij de oude standaard om te gaan bellen met Microsoft Teams moest je gebruik maken van een Session Border Controller (SBC) op locatie of in een publieke cloud. Dankzij onze gepatenteerde oplossing zijn de Microsoft-cloud en het telecomnetwerk direct met elkaar verbonden en volledig geïntegreerd in één webportaal. Derde partijen kunnen hierdoor geen toegang verkrijgen tot belangrijke persoonsgegevens of wachtwoorden. Het beheren van Microsoft 365 voor de zakelijke gebruiker is eenvoudig dankzij onze intelligente selfservice webportaal. De toegang tot Microsoft 365 cloud wordt verzorgd door Multi-Factor Authenticatie, zodat wachtwoorden niet hoeven te worden gedeeld met derde partijen. Dit is namelijk wel het geval als er gebruik wordt gemaakt van de oude standaard, zoals Microsoft die ruim tien jaar geleden heeft ontwikkeld. Een overduidelijk pluspunt is dat het leveren van bellen met Microsoft Teams bij MachCloud geen aanvullende kosten, investeringen of trainingen vereist.”
Samenwerking in onafhankelijkheid
MachCloud werkt op diverse gebieden al tientallen jaren nauw samen met Microsoft, maar heeft er toch voor gekozen om tele-communicatiediensten volledig onafhankelijk en op basis van de laatste technologieën in combinatie met de hoogste veiligheidsstandaarden te leveren aan klanten en partners. Van der Borst: “Dat betekent dat we soms afwijken van de modus die Microsoft hanteert. Zo heeft Microsoft ervoor gekozen om bij het bellen met Teams, de verbinding tussen Microsoft-cloud en het telecomnetwerk altijd via een SBC te laten lopen. Dit brengt extra kosten voor licenties en aanvullend SBC-beheer met zich mee. Dit is niet per se het pad waar grotere organisaties gebruik van willen maken die bijvoorbeeld hun bestaande hosted PBX, callcenter-applicatie of verkort kiesplannen willen behouden. Dat is bij ons wél mogelijk.”
MachCloud white label-services
MachCloud levert white label-diensten, zodat deze door aanbieders onder hun eigen merk in de markt kunnen worden gezet. Van der Borst: “Via de REST-API kan de reseller diensten bijvoorbeeld via de eigen website aanbieden. De reseller bepaalt de prijzen en marge, en blijft eigenaar van de klantrelatie. Via ons selfservice-webportaal worden nummers geporteerd en is het mogelijk om filters in te stellen tegen misbruik en tegen het bellen van ongewenste 0900 servicenummers.”
Ontzorging van reseller en eindklant
Met MachCloud kan de reseller zowel telecom- als clouddiensten volledig geïntegreerd leveren met een hogere omzet als resultaat, zegt Van der Borst: “We hebben het MachCloud-platform en de gekoppelde diensten volledig in eigen beheer. In tegenstelling tot SBC-oplossingen, die uit de publieke cloud worden geleverd, is het private platform van MachCloud geografisch redundant uitgevoerd in Europese datacenters. Als gecertificeerde telecomaanbieder kan MachCloud zorgen voor nummerbehoud van alle typen telefoonnummers in Europese landen.”
Innovatief aanbod, concurrerende prijzen
Van der Borst: “Eén van onze andere sterke punten is dat we de aanvullende kosten voor het koppelen van Microsoft Teams niet in rekening brengen, die normaal door SBC’s of andere verwante services wel in rekening worden gebracht. Dat kan, omdat wij de dienst volledig zelf beheren. Wij bieden oplossingen voor zowel traditionele telecomresellers als IT-dienstverleners. Ik verwacht dat de integratie van IT en telecom in de zakelijke markt op korte termijn een steeds grotere rol gaat spelen. Bij die ontwikkeling willen we graag betrokken zijn, waarbij Nederland als koploper wordt gezien. Ook bij onze resellers in West-Europa is de vraag voor deze dienst sterk aan het toenemen. Al met al is het prettig om te ervaren dat we in een groeimarkt opereren. En daar laten we onze partners ook graag van meeprofiteren”, besluit Van der Borst.