• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

In 9 stappen meer klantwaarde creëren!

25-04-2016
In 9 stappen meer klantwaarde creëren!
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Klantwaarde is de waarde die klanten ervaren als zij producten of diensten afnemen. Het vergt een systematische aanpak om de klantwaarde te vergroten of te verbeteren. Hiervoor heeft Sellingnet de Customer Value Map ontwikkeld die negen stappen kent.

Tekst: Ronald Swensson – Sellingnet

De Customer Value Map is geïnspireerd op het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur. Het Business Model Canvas brengt alle bedrijfsaspecten in kaart terwijl de Customer Value Map vooral het accent legt op de marktkant van de organisatie. Met de Customer Value Map brengt u de marktkant van uw organisatie op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijft u uw organisatie, de klanten en uw aanbod. Op deze manier kunt u in één keer in kaart brengen hoe u dingen méér, beter en/of anders kunt doen. Sommige bouwstenen kunnen een zekere overlap onderling hebben; het model is echter geen doel maar een middel om tot méér klantwaarde te komen. De negen bouwstenen of stappen zijn als volgt te beschrijven:

Stap 1: Wie zijn we? – Identiteit/resultaten

De eerste stap bestaat uit het bepalen van de interne identiteit: wie zijn we c.q. waar staan we voor? Is uw organisatie star of juist inspirerend, klantgericht of juist bureaucratisch, betrouwbaar of juist chaotisch? De concreet waarneembare eigenschappen en het gedrag van medewerkers maken ‘het verschil’, bouwen een sterke reputatie en (ver)binden klanten en partners aan uw organisatie. Eventueel kunt u in deze stap ook een financiële analyse maken: wat zijn onze resultaten/marktaandelen per PMC?, hoe ziet de concurrentieanalyse eruit? Waar zien we knelpunten? Enzovoort.

Stap 2: Wat willen we? – Missie/visie/strategie

Wat is een ‘verkoopbare’ missie voor ons bedrijf – ‘wat willen we?’ – én welke uitgangspunten dienen gehanteerd te worden bij het vorm en inhoud geven aan de contacten met klanten? Hoe vertaalt zich de missie in het huidige en toekomstige gedrag en handelen van verkoop en verkoopondersteuning? Waar willen we voor staan? Wat is onze commerciële strategie?

Stap 3: Wat kunnen we? – Kernkwaliteiten

Kernkwaliteiten of core-competenties van een onderneming zijn die aspecten waar de onderneming goed in is, de klant voordeel verschaft en onderscheidend is in de markt. Welke waarde leveren wij onze klanten nu? Wat hebben wij over vijf jaar nodig? Op welke manier onderscheiden wij ons van de concurrent? Hoe kunnen wij dit voordeel behouden of zelfs uitbouwen?

Stap 4: Wie zijn onze klanten? – Klantsegmentatie

Hoe sturen we meer op langdurige en winstgevende relaties? Hoe dienen verkoopkosten te worden toegewezen? Wat zijn strategisch belangrijke klanten? Hoe wordt verkoopcapaciteit beter benut? Welke type klant zouden we (meer) willen hebben? In deze stap worden segmentatiecriteria bepaald en klanten gesegmenteerd.

Stap 5: Wat willen onze klanten? – Wensprofielen

Als op grond van de voorgaande stappen duidelijk is hoe verschillende klantengroepen tegen ons bedrijf aankijken en als ook duidelijk is door welke actoren of factoren ze mogelijkerwijs worden beïnvloed, is het zaak om de resultaten om te zetten in gerichte actiestappen. Dat kan door het opstellen van zogenoemde wensprofielen per klantengroep. Een wensprofiel is het beeld dat een klantengroep ideaal gesproken dient te hebben van ons bedrijf om tot een gunstige zakelijke transactie te kunnen komen.

Stap 6: Hoe willen zij het? – Distributiekanalen

Onder een distributiekanaal wordt elke wijze verstaan waarlangs leveranciers en afnemers producten en diensten kunnen leveren en via welke leveranciers en afnemers met elkaar kunnen communiceren. Vroeger maakten de meeste bedrijven vooral gebruik van een enkel distributiekanaal. Met de opkomst van het callcenter, internet en smartphones zijn bedrijven steeds meer distributiekanalen naast elkaar gaan gebruiken en gingen daarmee van één distributiekanaal (monochannel) naar meer kanalen (multi- en omnichannel).

Stap 7: Wat bieden wij voor wie? – Klantvoordeelpakketten

Deze stap vormt de overgang van analyse naar actie. In deze stap komen interne en externe identiteit samen en worden vervolgens vertaald naar een gericht klantaanbod. Een gericht klantaanbod – klantvoordeelpakket of Value Proposition – bestaat uit diensten en services die het bedrijf aan nieuwe en bestaande klanten (gedifferentieerd op basis van segmentaties) aanbiedt om de klant(groep)doelen te realiseren.

Stap 8: Hoe gaan we aan de slag? – Verkoopplannen

Als de eerste zes stappen (analyse) goed zijn gemaakt, volgen de stappen 7 (Klantvoordeelpakket) en 8 eigenlijk vanzelf. We weten welke klantengroepen er zijn, wat we bij die verschillende groepen willen bereiken en wat we ze willen aanbieden. De inzet van methoden en middelen volgt daar logischerwijs op. Waar het hier vooral om gaat, is dat methoden en middelen gedifferentieerd worden ingezet. Dat betekent: afgestemd op de wensen en specifieke kenmerken van klantengroepen of marktsegmenten. Dat gebeurt in feite vanzelf als we ons ‘klantvoordeelpakket’ samenstellen.

Stap 9: Hoe zorgen we ervoor dat we het gaan doen? – Management & control

De laatste stap verdient meestal meer aandacht dan er doorgaans aan wordt gegeven. Vaak is alle aandacht gericht op het initiëren van activiteiten en wordt het meten van het effect van die activiteiten en op grond van de meting het aanpassen van nieuwe activiteiten als sluitpost gezien. De laatste stap vormt de input voor het opnieuw doorlopen van de stappen en daarmee tevens de voorwaarde voor het in stand houden van effectief en efficiënt verkoopmanagement. Het vormt tevens de garantie dat het geen eenmalige activiteit of exercitie is, maar een permanent proces van verbetering en verandering.

Evaluatie van het verkoopproces doorloopt de stappen in omgekeerde volgorde, van onder naar boven. De input voor evaluatie loopt via de marktkant, via de klant dus. Dat betekent dat de stappen 1 tot en met 3 alleen worden geëvalueerd als de evaluatie van de externe identiteit (stappen 4 tot en met 6) daar aanleiding toe geeft. Dat kan concreet in stap 7 waar interne en externe identiteit samenkomen en vertaald worden in klantvoordeelpakketten, maar dat kan ook via evaluatie van de ingezette middelen.

Ronald Swensson is managing partner en senior trainer bij Sellingnet. Sellingnets expertise is het verbeteren van de commerciële slagkracht van organisaties in complexe verkoopomgevingen. Het bedrijf is dit jaar opgenomen in de lijst van European Training Industry’s Top 20 Sales Training Companies.

GerelateerdeBerichten

Ernst-YD-399x400

Wachtwoorden, wifi en wijn

2025/08/13

Fastfood, AI en een vleugje Edge met IoT

2025/08/13
Volgend bericht
samenwerking-tussen-centric-en-workstreampeople

Samenwerking tussen Centric en Workstreampeople

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon