Wat Telecompaper is zal het overgrote deel van de ITchannelPRO lezers bekend zijn. Zij weten ook dat er elk jaar een congres wordt gehouden en dat ‘t Spant in Bussum daarvoor de vaste plek is. Woensdag stond dat Insights congres deels in het teken van het 25 jarig bestaan van de organisatie.
Voor de vaste bezoekers aan de jaarlijkse bijeenkomst zal het programma geen verrassing zijn geweest. Het tekent de continuïteit en dat is voor de sector ook wel eens prettig. Daarmee is nadrukkelijk niet gezegd dat de behandelde thema’s of trends goed nieuws waren voor alle toehoorders.
Niet leuk, wel goed
ITchannelPRO besteedt regelmatig kritisch aandacht aan onderwerpen als 5G, 6G en AI. Wie die berichten gelezen heeft zal niet geschrokken zijn van wat de verschillende sprekers daarover vertelden. Het ontbreken van de echte killer-app voor 5G kwam een paar keer voorbij, net als de consequenties daarvan voor de businesscase van elke MNO en MVNO. Niet leuk om te horen, maar wel goed dat een keer live op een podium met de nodige slides te zien worden uitgelegd.
Uitleg over de ontwikkelingen bij vast bellen, xDSL, Coax en FttX was er ook. Geen reden voor grenzeloos optimisme, want elk van de sprekers had wel een paar kanttekeningen te plaatsen.
Consumentenmarkt
Hoewel ITchannelPRO primair kijkt naar de zakelijke markt en de presentaties tijdens het Telecompaper congres vooral over consumentenmarkt gingen waren er punten die opvielen, twee daarvan staan hieronder.
KPN en stroomvoorziening
Zo was er de opmerking van Joost Farwerck van KPN dat het bedrijf ondertussen goed rekening moet houden met lokale problemen rond de stroomvoorziening. Het laat zien dat de aard en omvang van dit probleem verder gaat dan het welhaast obligate geklaag van datacenters dat ze niet kunnen uitbreiden. Bij KPN gaat het niet om uitbreiden, maar om het in de lucht houden van de daily business.
Deloitte en demografie
Een ander punt heeft alles te maken met demografie. De sprekers van Deloitte lieten zien dat de gemiddelde omvang van een huishouden nog steeds afneemt.
Coax en glasvezelaanbieders maken nog steeds reclame voor bandbreedte geschikt voor huishoudens met meerdere kinderen en twee ouders. Dat beeld komt helemaal niet meer overeen met de werkelijkheid. Marketing is wat dat betreft ergens in de vorige eeuw blijven hangen en het uiteindelijk aanbod is daarmee slecht passend. Daarom is de vraag naar 1GB glas of coax helemaal niet zo groot. De gevolgen daarvan voor de business van alle aanbieders laat zich raden.
Samenvattend: een congres dat voor oplettende lezers wellicht weinig nieuws bevatte. Maar ook voor die groep was de manier van presenteren en de accenten die de sprekers aanbrachten de moeite waard.