• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

‘Ik wil iets doen wat écht positieve impact heeft’

30-12-2019
-ik-wil-iets-doen-wat-echt-positieve-impact-heeft
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Werken hoeft hij eigenlijk niet meer. Dit is ondernemen voor de fun, zoals Jan-Willem van Dijk het noemt. Na serieuze hartproblemen (lees zijn column in TBM7) besloot hij alleen nog te willen ondernemen als hij daarmee een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld. Als CEO van Forza Refurbished wist hij het bedrijf in vier jaar tijd op te bouwen tot nummer één Apple refurbished in de Benelux.

We treffen Van Dijk in Forza’s hoofdkantoor in Breda. Frisse kop, sneakers onder nette kleren. Het gesprek tot in de puntjes voorbereid, op tafel liggen twee A4-jes met onderwerpen die hij wil bespreken. Of eigenlijk vier A4-tjes, één setje voor hemzelf en één setje voor zijn gesprekspartner. “Het toeval wil dat Apple’s onderaannemer DB Schencker óók in Breda zit”, zegt Van Dijk. “Daar kwam ik pas achter toen wij ons hier vestigden. Veel deskundige techniekers die nu bij ons werken, komen daarvandaan.” Dat is ook meteen reallife te zien. Van Dijks glazen kantoor kijkt uit op Forza’s fabriek: een langgerekte open ruimte afgeschermd met een lange glaswand, waar enkele tientallen mensen iPhones, iPads en MacBooks vrijwel letterlijk onder de loep nemen. Toch is het menselijk oog alleen te beperkt voor dit werk. Van Dijk: “Daarom hebben we zes gespecialiseerde robots die elke iPhone op meer dan vijftig punten controleren.”

Keurmerk

Er wordt onder de naam refurbished veel rotzooi aangeboden, vertelt Van Dijk: “Een repairshop-eigenaar die even met zijn mouw over het scherm van een iPhone gaat en het weer verkoopt onder de naam refurbished. Of iedereen die zijn oude mobieltje op Marktplaats zet onder diezelfde titel.” Om de consument te helpen de juiste keuze te maken, is er sinds maart dit jaar een keurmerk. Wie het keurmerk wil krijgen, moet aan strenge eisen voldoen, onder meer van keuringsinstituut TUV. Het keurmerk was in het begin alleen voor iPhones, inmiddels zijn ook iPads en MacBooks gecertificeerd. Van Dijk: “Wij hebben voor alle mogelijke Apple-apparaten het keurmerk. Daarnaast is het heel belangrijk dat we met honderd procent zekerheid kunnen zeggen dat er geen data meer op staat van de voorgaande gebruiker. Daarvoor maken we gebruik van Nest-robots, die zorgen voor een gecertificeerde datawipe.” Dankzij het keurmerk is de verkoop met tientallen procenten gegroeid, vertelt Van Dijk. Forza is sowieso een snelgroeiend bedrijf: binnen vier jaar kent het een omzet van zo’n dertig miljoen euro. Dat komt neer op meer dan honderdduizend devices.

9,0

Dat Forza zo goed gaat heeft te maken met drie pijlers waarop het bedrijf gestuurd wordt: prijs, kwaliteit en beschikbaarheid, vertelt Van Dijk: “Er moet voldoende prijsafstand zijn ten opzichte van een nieuw Apple-device. Uit onderzoek blijkt dat dit dé belangrijkste reden is waarom de consument voor ons kiest. De kwaliteit van onze refurbished-producten zit ‘m in onze eigen fabriek, robots én inkoop. Wij kopen onze toestellen in bij vaste leveranciers in de VS en Europa. Bij ons dus géén Chinese fake.” Beschikbaarheid is de derde pijler, zegt Van Dijk: “Aan alleen een scherpe prijs en kwaliteit heb je niks als het toestel niet beschikbaar is. Wij hebben standaard minimaal tienduizend iPhones klaar voor verkoop, in alle soorten en maten. En dat geldt ook voor alle iPads en Macbooks.” En als kers op de taart is ook de service goed geregeld: een maximale reparatietijd van drie dagen en een servicedesk die op alle werkdagen van half negen ’s morgens tot half elf ’s avonds bereikbaar is. Het bedrijf wordt door bijna vijfduizend reviewers beoordeeld met een 9,0. En over de maand oktober zelfs met een 9,6. Knaagt het bij perfectionist Van Dijk niet dat het geen 10 is? “Nee. Dit is wat mij betreft echt het hoogst haalbare.”

Intrinsieke motivatie

Ondernemen voor de fun is ook gewoon keihard werken, blijkt gaandeweg het gesprek met Van Dijk. Maar hij wil niet anders. Dit is waar hij goed in is (zie eerdergenoemde cijfers). Bovendien heeft hij een intrinsieke motivatie. Zijn ervaring kantje boord in het ziekenhuis te hebben gelegen, heeft hem doen relativeren. Van Dijk: “Toen eenmaal duidelijk was dat ik toch weer ging ondernemen, wilde ik dit keer iets doen wat écht een positieve impact heeft. Dat als ik terugkijk op mijn leven, ik kan zeggen dat ik daadwerkelijk iets heb bijgedragen.” Met elke refurbished iPhone wordt 55 kilogram CO2 bespaard en 100 liter water, er worden minder broeikasgassen uitgestoten en minder giftig afval achtergelaten. De missie van Van Dijk lijkt daarmee te slagen, als je deze cijfers vermenigvuldigt met de aantallen die Forza inmiddels draait. Van Dijks intrinsieke motivatie heeft ook zijn uitwerking op zijn medewerkers. Van Dijk: “Ik vind het belangrijk dat de mensen die hier werken, dat onder goede voorwaarden kunnen doen. Iets wat met name onze technici in de fabriek niet gewend waren. Dat maakt ook dat ze met plezier bij ons werken.”Werken hoeft hij eigenlijk niet meer. Dit is ondernemen voor de fun, zoals Jan-Willem van Dijk het noemt. Na serieuze hartproblemen (lees zijn column in TBM7) besloot hij alleen nog te willen ondernemen als hij daarmee een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld. Als CEO van Forza Refurbished wist hij het bedrijf in vier jaar tijd op te bouwen tot nummer één Apple refurbished in de Benelux.

“Ik vind het belangrijk dat de mensen die hier werken, dat onder goede voorwaarden kunnen doen. Iets wat met name onze technici in de fabriek niet gewend waren. Dat maakt ook dat ze met plezier bij ons werken.”

Tags: datawipe

GerelateerdeBerichten

Reuzado introduceert datavernietiging op locatie

2021/11/04
Fulco-Reuzado

Reuzado over datavernietiging als vast onderdeel van de dienstverlening

2021/10/27
Volgend bericht

Verslag TBM VoIP summit

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid