De schaarste aan chipsets is een serieus probleem voor de hele maatschappij. Veel IT-producten hebben lange levertijden omdat de componenten simpelweg niet op voorraad zijn. Technologiebedrijf Huawei kan netwerkswitches en access points wel binnen twee weken leveren. Hoe doen ze dat? Dennis Tossijn en Jan Aarts leggen het uit.
Wie een nieuwe auto bestelt, moet waarschijnlijk maanden wachten op zijn bestelling omdat er een gebrek is aan chipsets om in het voertuig te bouwen. Ook veel IT-producten, waaronder netwerkapparaten, hebben hierdoor een veel langere levertijd.
De tekorten aan chipsets worden veroorzaakt door een hele reeks van factoren. Veelal zijn deze gerelateerd aan de coronapandemie, met het gevolg dat het huidige aanbod van chipsets niet voldoet aan de oplopende vraag uit de markt. Zo is bijvoorbeeld de vraag naar chips sterk gestegen door een toenemend gebruik van clouddiensten. Ook hebben veel consumenten hun elektronica en netwerk thuis geüpgraded om het thuiswerken aangenaam te maken.
Daarnaast zijn er problemen geweest aan de aanbodkant .“Het is een sneeuwbaleffect geweest van factoren die hebben bijgedragen aan de huidige tekorten”, zo vat Dennis Tossijn, Director Solution Sales Enterprise Business Group bij Huawei Technologies, de huidige situatie samen.
Businesscontinuïteit
Afgezien van het imagoprobleem, heeft Huawei als een van de weinige hardwarefabrikanten geen last van tekorten aan chipsets. “Dat komt omdat wij onze supply chain en alles eromheen veel beter onder controle hebben. Huawei heeft de R&D, de fabricage en ook de logistiek inmiddels voor een groot deel in eigen hand”, legt Dennis uit. “Al in 2009 zijn wij intern begonnen met het versterken van onze businesscontinuïteit. Diverse natuurrampen, het nucleaire ongeval in Fukushima en de toenemende druk van de Amerikaanse regering maakten duidelijk dat we onze toeleveringsketens veel robuuster moesten maken en minder afhankelijk van enkele fabrikanten of partners.”
Niet alleen heeft Huawei veel grotere voorraden dan andere fabrikanten, ook bouwt het bedrijf een deel van de chipsets zelf. Huawei gebruikt nu ongeveer 30 procent Amerikaanse chipsets, zoals van Broadcom en Qualcomm, en wil dat aandeel verder terugbrengen om niet langer te worden belemmerd door handelsbeperkingen. “Vooral bij de ultrakleine chipsets voor smartphones hebben we daar nog last van”, erkent channel sales manager Jan Aarts.
Vervanging hardware
De korte levertijd die Huawei belooft, is uniek omdat veel componenten en apparaten van andere fabrikanten inmiddels een levertijd hebben die oploopt naar zes tot twaalf maanden. Dennis en Jan zien nu al marktpartijen die tegen problemen aanlopen. “Als bedrijven hun netwerken moeten moderniseren of nieuwe vestigingen willen oprichten, heeft elke dag die zij moeten wachten op de levering van vitale netwerkcomponenten, effect op de productiviteit en de kosten”, aldus Jan.
“Door de tekorten aan chipsets dreigen zelfs bestaande meerjarige contracten onder druk te komen, omdat daar jaarlijkse implementatieverplichtingen in staan opgenomen waar de marktpartij in kwestie momenteel niet op tijd aan kan voldoen. Die resellers zullen op zoek moeten naar een alternatief. De verwachtingen zijn namelijk niet dat de problemen op korte termijn zullen zijn opgelost. Daarom hebben al heel wat partijen gekozen voor switches en access points van Huawei omdat die wel op korte tijd beschikbaar zijn. Wij zien dan ook dat er heel veel vraag is naar onze oplossingen.”
Kansen voor resellers
En Huawei ziet al voorbeelden van waar het in de praktijk misgaat. “De lifecycle van oplossingen is vaak gekoppeld aan onderhoudscontracten. Het verlengen van een onderhoudscontract is commercieel onaantrekkelijk en betreft vaak oude technologie of zelfs technologie die end-of-life is. Het laatste is zorgwekkend omdat het betekent dat er geen support meer kan worden geleverd vanuit de fabrikant, met alle gevolgen van dien. Dergelijke situaties doen zich nu al voor”, volgens Jan.
Resellers kunnen daarom profiteren van de veel kortere levertijden van Huawei. Met Huawei-oplossingen kunnen zij hun klanten namelijk wel snel helpen, in tegenstelling tot apparatuur van andere fabrikanten. In de huidige partnermarkt is het een redelijk grote stap om over te stappen naar een andere hardwareleverancier”, weet Jan. “Een overstap naar een nieuw merk of het toevoegen van een nieuw merk aan het arsenaal van een reseller vergt een investering in kennis. Daarom hebben wij een laagdrempelig partnerprogramma ontwikkeld, waarbij we partners snel en adequaat, binnen vijf dagen, kunnen trainen om met onze oplossingen aan de slag te gaan. Daarnaast garanderen wij dat de reseller zijn winstmarges kan behouden, zo niet verder verbeteren.”
Democenter
Tot slot nodigt Jan resellers en hun klanten uit voor een bezoek aan het democenter in het Huawei-kantoor in Rijswijk. Huawei is er alles aan gelegen om de perceptie weer te repareren, die de afgelopen twee jaar ‘behoorlijk verstoord is geraakt’. Jan besluit: “Ik denk dat mensen niet altijd goed begrijpen wat wij doen en waar we voor staan. We gaan dan ook graag in gesprek.”
Meer informatie? Neem dan contact op met Huawei via NLebg@huawei.com of bel 070 300 16 00.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)