• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Gamma Communications Gamma Communications X2com

‘Huawei heeft geen last van chiptekorten’

12-05-2022
Huawei-Jan-Aarts-L-Dennis-Tossijn-R
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De schaarste aan chipsets is een serieus probleem voor de hele maatschappij. Veel IT-producten hebben lange levertijden omdat de componenten simpelweg niet op voorraad zijn. Technologiebedrijf Huawei kan netwerkswitches en access points wel binnen twee weken leveren. Hoe doen ze dat? Dennis Tossijn en Jan Aarts leggen het uit.

Huawei-Jan-Aarts-L-Dennis-Tossijn-RWie een nieuwe auto bestelt, moet waarschijnlijk maanden wachten op zijn bestelling omdat er een gebrek is aan chipsets om in het voertuig te bouwen. Ook veel IT-producten, waaronder netwerkapparaten, hebben hierdoor een veel langere levertijd.

De tekorten aan chipsets worden veroorzaakt door een hele reeks van factoren. Veelal zijn deze gerelateerd aan de coronapandemie, met het gevolg dat het huidige aanbod van chipsets niet voldoet aan de oplopende vraag uit de markt. Zo is bijvoorbeeld de vraag naar chips sterk gestegen door een toenemend gebruik van clouddiensten. Ook hebben veel consumenten hun elektronica en netwerk thuis geüpgraded om het thuiswerken aangenaam te maken.

Daarnaast zijn er problemen geweest aan de aanbodkant .“Het is een sneeuwbaleffect geweest van factoren die hebben bijgedragen aan de huidige tekorten”, zo vat Dennis Tossijn, Director Solution Sales Enterprise Business Group bij Huawei Technologies, de huidige situatie samen.

Businesscontinuïteit

Afgezien van het imagoprobleem, heeft Huawei als een van de weinige hardwarefabrikanten geen last van tekorten aan chipsets. “Dat komt omdat wij onze supply chain en alles eromheen veel beter onder controle hebben. Huawei heeft de R&D, de fabricage en ook de logistiek inmiddels voor een groot deel in eigen hand”, legt Dennis uit. “Al in 2009 zijn wij intern begonnen met het versterken van onze businesscontinuïteit. Diverse natuurrampen, het nucleaire ongeval in Fukushima en de toenemende druk van de Amerikaanse regering maakten duidelijk dat we onze toeleveringsketens veel robuuster moesten maken en minder afhankelijk van enkele fabrikanten of partners.”

Niet alleen heeft Huawei veel grotere voorraden dan andere fabrikanten, ook bouwt het bedrijf een deel van de chipsets zelf. Huawei gebruikt nu ongeveer 30 procent Amerikaanse chipsets, zoals van Broadcom en Qualcomm, en wil dat aandeel verder terugbrengen om niet langer te worden belemmerd door handelsbeperkingen. “Vooral bij de ultrakleine chipsets voor smartphones hebben we daar nog last van”, erkent channel sales manager Jan Aarts.

Vervanging hardware

De korte levertijd die Huawei belooft, is uniek omdat veel componenten en apparaten van andere fabrikanten inmiddels een levertijd hebben die oploopt naar zes tot twaalf maanden. Dennis en Jan zien nu al marktpartijen die tegen problemen aanlopen. “Als bedrijven hun netwerken moeten moderniseren of nieuwe vestigingen willen oprichten, heeft elke dag die zij moeten wachten op de levering van vitale netwerkcomponenten, effect op de productiviteit en de kosten”, aldus Jan.

“Door de tekorten aan chipsets dreigen zelfs bestaande meerjarige contracten onder druk te komen, omdat daar jaarlijkse implementatieverplichtingen in staan opgenomen waar de marktpartij in kwestie momenteel niet op tijd aan kan voldoen. Die resellers zullen op zoek moeten naar een alternatief. De verwachtingen zijn namelijk niet dat de problemen op korte termijn zullen zijn opgelost. Daarom hebben al heel wat partijen gekozen voor switches en access points van Huawei omdat die wel op korte tijd beschikbaar zijn. Wij zien dan ook dat er heel veel vraag is naar onze oplossingen.”

Kansen voor resellers

En Huawei ziet al voorbeelden van waar het in de praktijk misgaat. “De lifecycle van oplossingen is vaak gekoppeld aan onderhoudscontracten. Het verlengen van een onderhoudscontract is commercieel onaantrekkelijk en betreft vaak oude technologie of zelfs technologie die end-of-life is. Het laatste is zorgwekkend omdat het betekent dat er geen support meer kan worden geleverd vanuit de fabrikant, met alle gevolgen van dien. Dergelijke situaties doen zich nu al voor”, volgens Jan.

Resellers kunnen daarom profiteren van de veel kortere levertijden van Huawei. Met Huawei-oplossingen kunnen zij hun klanten namelijk wel snel helpen, in tegenstelling tot apparatuur van andere fabrikanten. In de huidige partnermarkt is het een redelijk grote stap om over te stappen naar een andere hardwareleverancier”, weet Jan. “Een overstap naar een nieuw merk of het toevoegen van een nieuw merk aan het arsenaal van een reseller vergt een investering in kennis. Daarom hebben wij een laagdrempelig partnerprogramma ontwikkeld, waarbij we partners snel en adequaat, binnen vijf dagen, kunnen trainen om met onze oplossingen aan de slag te gaan. Daarnaast garanderen wij dat de reseller zijn winstmarges kan behouden, zo niet verder verbeteren.”

Democenter

Tot slot nodigt Jan resellers en hun klanten uit voor een bezoek aan het democenter in het Huawei-kantoor in Rijswijk. Huawei is er alles aan gelegen om de perceptie weer te repareren, die de afgelopen twee jaar ‘behoorlijk verstoord is geraakt’. Jan besluit: “Ik denk dat mensen niet altijd goed begrijpen wat wij doen en waar we voor staan. We gaan dan ook graag in gesprek.”

 

Meer informatie? Neem dan contact op met Huawei via [email protected] of bel 070 300 16 00.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)

Tags: chipsITchannelPRo Magazine

Gerelateerde Berichten

edit post
Gert-Jan Duis - Internal Sales Security

Column Gert-Jan Duis:  Humor om te lachen

2022/05/26
edit post
Jeroen Van Langenhove (whitesky)

MD Jeroen Van Langenhove: ‘whitesky.cloud verovert Europa’

2022/05/25
Volgend bericht
edit post
NK Phishing 2022

De start van het NK-phishing 2022

Uitgelichte Vacatures

edit post
pocos-400400

Pocos: Inside Partnermanager (FG 7)

door Rashid Niamat
19-05-2022
0

edit post
ninjaOne

NinjaOne zoekt gedreven Account Executive

door Redactie
04-05-2022
0

edit post
X2com-twitter-logo

X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

door Redactie
08-04-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Watchguard – Ethical Hacking Day

08-06-2022 - 18:00

Netgear Webinar: de 5 stappen tot een succesvol wireless project

31-05-2022 - 16:00

Hannover Messe 2022

30-06-2022 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

0653 510 690
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid