• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Homeoffice en ontbreken van software kennis

Collega’s om hulp vragen is nu lastiger

20-11-2020
homeoffice - thuiswerken - werkplek
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

thuiswerkenEind vorige maand bleek uit een poll van Harris dat 68 procent van de Amerikanen aangeeft dat de kennis van software niet voldoende is. Het gaat daarbij specifiek om de pakketten die ze voor het werk nodig hebben. Met deze en andere uitkomsten in de hand kan in Nederland ook kritisch gekeken worden naar de positie van de werknemer in zijn of haar homeoffice.

Software kennis op peil

Het komt niet alleen in VS voor, ook in Nederland gebeurt het dat een medewerker constateert tegen een probleem met een office applicatie aan te lopen. Als de helpfunctie geen oplossing biedt dat ligt het voor de hand een collega om hulp te vragen. Dit is zo gebruikelijk dat het amper opvalt dat bij de vraagsteller sprake is van een kennis hiaat. De kennis op peil brengen kan op verschillende manieren. Zeker bij de grotere organisaties zijn er programma’s voor zelfstudie en wordt ook bijgehouden wie daarvan gebruik maakt.

In de VS bestaan zelfstudie programma’s ook en het om de collega’s om hulp vragen is er ook normaal. Dat 68 procent aangeeft te weinig kennis van een veel gebruikt kantoor pakket te hebben is dan vreemd. Dat 35 procent aangeeft met meer dan twee applicaties moeite te hebben en daar hulp nodig heeft komt zelfs als onwenselijk over.

Homeoffice

Het hoge percentage is echter niet eerder opgevallen. Dat zal nu anders zijn, omdat zoveel mensen verplicht van huis uit moeten werken. Snel iets aan een collega vragen is in een 100 procent online omgeving tocht iets anders. De collega kan het op de computer van de collega die om hulp vraagt ook niet snel laten zien. Een desktop overnemen is om begrijpelijke redenen iets dat beter niet kan worden gedaan.

Hoe werknemers in Nederland het gebrek aan kennis wegwerken is nog weinig onderzocht. Helemaal de impact van thuiswerken bij het op peil brengen en houden van alle benodigde kennis. Voor sommigen is het aan de praat krijgen en houden van Teams of Zoom al een serieuze uitdaging. Dan is het wel echt veel gevraagd dat ze ook alle veelvoorkomende macro’s, shortkeys of koppelingen direct kunnen toepassen.

Hier ligt een schone taak voor werkgevers, HRM medewerkers maar nadrukkelijk ook de (remote) werkplekbeheerders. Ga eens wat vaker na of de gebruikte programma’s vragen oproepen. Als die zorg er toe leidt dat het ontbreken van software kennis geen issue meer is, heeft de werknemer in ieder geval minder stress. Dat is zoals bekend goed voor alle partijen

Tags: onderzoeksoftwarethuiswerken

GerelateerdeBerichten

xkcd.com-2347

Een boeiende draad op Mastodon over libssh2 en de CRA

2025/07/31
Dawn Technology

MyBit Group gaat verder als Dawn Technology

2025/06/12
Volgend bericht

Nederlandse Cloud Infrastructuur Coalitie voor slagvaardig digitaal Nederland

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon