• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Homeoffice en ontbreken van software kennis

Collega’s om hulp vragen is nu lastiger

20-11-2020
homeoffice - thuiswerken - werkplek
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

thuiswerkenEind vorige maand bleek uit een poll van Harris dat 68 procent van de Amerikanen aangeeft dat de kennis van software niet voldoende is. Het gaat daarbij specifiek om de pakketten die ze voor het werk nodig hebben. Met deze en andere uitkomsten in de hand kan in Nederland ook kritisch gekeken worden naar de positie van de werknemer in zijn of haar homeoffice.

Software kennis op peil

Het komt niet alleen in VS voor, ook in Nederland gebeurt het dat een medewerker constateert tegen een probleem met een office applicatie aan te lopen. Als de helpfunctie geen oplossing biedt dat ligt het voor de hand een collega om hulp te vragen. Dit is zo gebruikelijk dat het amper opvalt dat bij de vraagsteller sprake is van een kennis hiaat. De kennis op peil brengen kan op verschillende manieren. Zeker bij de grotere organisaties zijn er programma’s voor zelfstudie en wordt ook bijgehouden wie daarvan gebruik maakt.

In de VS bestaan zelfstudie programma’s ook en het om de collega’s om hulp vragen is er ook normaal. Dat 68 procent aangeeft te weinig kennis van een veel gebruikt kantoor pakket te hebben is dan vreemd. Dat 35 procent aangeeft met meer dan twee applicaties moeite te hebben en daar hulp nodig heeft komt zelfs als onwenselijk over.

Homeoffice

Het hoge percentage is echter niet eerder opgevallen. Dat zal nu anders zijn, omdat zoveel mensen verplicht van huis uit moeten werken. Snel iets aan een collega vragen is in een 100 procent online omgeving tocht iets anders. De collega kan het op de computer van de collega die om hulp vraagt ook niet snel laten zien. Een desktop overnemen is om begrijpelijke redenen iets dat beter niet kan worden gedaan.

Hoe werknemers in Nederland het gebrek aan kennis wegwerken is nog weinig onderzocht. Helemaal de impact van thuiswerken bij het op peil brengen en houden van alle benodigde kennis. Voor sommigen is het aan de praat krijgen en houden van Teams of Zoom al een serieuze uitdaging. Dan is het wel echt veel gevraagd dat ze ook alle veelvoorkomende macro’s, shortkeys of koppelingen direct kunnen toepassen.

Hier ligt een schone taak voor werkgevers, HRM medewerkers maar nadrukkelijk ook de (remote) werkplekbeheerders. Ga eens wat vaker na of de gebruikte programma’s vragen oproepen. Als die zorg er toe leidt dat het ontbreken van software kennis geen issue meer is, heeft de werknemer in ieder geval minder stress. Dat is zoals bekend goed voor alle partijen

Tags: onderzoeksoftwarethuiswerken

GerelateerdeBerichten

windows-7-logo

Windows 7 is nu echt verleden tijd

2023/01/12
nettr

NETTR – de oplossing voor…..

2023/01/09
Volgend bericht

Nederlandse Cloud Infrastructuur Coalitie voor slagvaardig digitaal Nederland

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid