Avaya, dat sinds 2023 weinig positiefs kon melden, heeft afgelopen dagen de aandacht getrokken. Meerdere publicaties schrijven dat al het personeel vriendelijk is gevraagd te vertrekken in ruil voor een “exit package”.
Voor een 1 april grap is het te vroeg, dus die optie valt af. Het bedrijf heeft ook nog niet gereageerd, wat bij verkeerde en ongewenste berichtgeving anders wel gebeurd. Het zou dus waar kunnen zijn: Avaya wil geen personeel meer.
Dat de markt voor sommige spelers “zeer uitdagend” is, is al jaren bekend. ITchannelPRO heeft meerdere bedrijven de Nederlandse en Europese markt zien verlaten. Lang niet altijd is dat netjes aangekondigd waar partners en klanten een kater aan hebben overgehouden. De gevallen waarin het bedrijf dat wel netjes probeerde te doen hebben er toe geleid dat partners en eindklanten ruimschoots op tijd een eigen plan hebben kunnen trekken.
Te klein
Maar hoe moeten deze twee partijen nu reageren op het Avaya nieuws. Er komt immers het moment dat een organisatie te klein is om nog mondiaal actief te kunnen zijn. Gelet op het soort klanten dat voorheen is bediend zullen support en voorraden niet vanuit een plek op de wereld kunnen worden geleverd. Worden partners gedwongen de vooruitgeschoven post van Avaya en zo ja is dat iets waar alle klanten mee akkoord kunnen gaan (tentamenvraag: mag een leverancier de voorwaarden voor ondersteuning zoals vastgelegd bij een aanbesteding of contract eenzijdig veranderen omdat zijn eigen leverancier krimpt?)
Terwijl partners en eindklanten waarschijnlijk nerveus worden van de berichtgeving zal het personeel van Avaya nog meer dan ooit actief op zoek gaan naar een betere werkgever. Avaya vindt schijnbaar niet erg en accepteert ook dat heel veel kennis uit de organisatie gaat, want het exit-aanbod geldt voor al het personeel.
Leven van patenten?
Wat hou je dan voor bedrijf over? Denkt Avaya als patenthouder te kunnen overleven en zo de schulden af te lossen? Avaya heeft een indrukwekkende lijst patenten, maar daar is wel iets mee aan de hand. Het gros van de 3.000 toegekende patenten komt uit 2017 en eerder. Patenten voor technologie die verouderd en achterhaald is leveren niet meer zo veel op. Avaya rept me geen zinnig woord over de eigen toekomst als zelfstandig bedrijf, vandaar de vraag: hoe dan?