• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Het creëren van het Halo-effect in uw beveiligingsprogramma

Blog van Xavier Duyck VP of Northern Europe + DACH bij Netskope

02-08-2022
-Drive-Fast-Drive-Safe...-Creating-the-Halo-Effect-in-your-Security-Programme-blog-netskope
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

-Drive-Fast-Drive-Safe...-Creating-the-Halo-Effect-in-your-Security-Programme-blog-netskopeIn 2018 kregen de snelste raceauto’s ter wereld een controversieel nieuw ontwerp, zoals volgers van de Formule 1 (F1) weten. Er werd een nieuw item aan de auto’s toegevoegd; een gebogen staaf of Halo, die bedoeld was om het hoofd van de coureurs te beschermen in het geval van een crash.

Het voorstel werd al in 2016 gedaan en werd veroordeeld door de coureursbond – Romain Grosjean (F1-coureur en destijds directeur van de Grand Prix Drivers Association) zei: “Persoonlijk vond ik het een trieste dag voor de Formule 1 toen het werd aangekondigd en ik ben er nog steeds tegen.” Ondanks deze afwijzing wonnen veiligheidsoverwegingen het van bezwaren en werd de Halo vanaf het seizoen 2018 verplicht gesteld.

Waarom vertel ik je dit? Niet alleen omdat de Halo tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië opnieuw drie levens heeft gered (met als meest dramatische Zhou Guanyu, wiens auto over de kop sloeg, ondersteboven door de grindbak raasde en vervolgens over de banden vangrail sprong om op zijn zijkant te rusten).

Cybercrime

Volgens het laatste Verizon “Data Breach Investigations Report” (DBIR) uit 2022 is bij 82% van cybercrime een menselijk element betrokken. Deze elementen omvatten het gebruik van gestolen referenties, phishing, misbruik of gewoon een gebruikersfout.  Deze medewerkers – het menselijke element – zijn onze coureurs.

Net als de F1 coureurs willen werknemers snel handelen en lijken ze soms hals over kop risico’s te nemen in hun streven om hun ambities en die van het bedrijf te vervullen. Naarmate bedrijven groeien en sneller en efficiënter nieuwe producten en digitale diensten op de markt willen brengen, moet deze snelheid mogelijk worden gemaakt, maar wel met veiligheidscontroles die de werknemer bescherming bieden.

Sinds de introductie van de Halo in open sportwagenraces is bewezen dat de bestuurders behoed worden voor ernstige verwondingen en zelfs dodelijke ongevallen. 2022’s Championship kanshebber Charles Leclerc liep weg van een ernstige crash in zijn eerste F1-seizoen in 2018, nadat een auto landde op zijn Halo (niet zijn hoofd). Beelden van zevenvoudig wereldkampioen Sir Lewis Hamilton geparkeerd met de auto van rivaal Max Verstappen bovenop hem, op millimeters van zijn helm, worden nog steeds regelmatig getoond in tv-verslaggeving over de sport.

Maar het meest ironische voorbeeld van het succes van het systeem was misschien wel het redden van het leven van Romain Grosjean in Bahrein – de auto werd in tweeën gesneden door een vangrail, met vlammen die rond de auto kolkten, maar Grosjean ontsnapte met slechts lichte verwondingen. Grosjean heeft zijn standpunt over de Halo veranderd, en zegt nu dat het zijn leven heeft gered en “het was het beste wat de F1 is overkomen”.

Het is duidelijk; het plaatsen van dit veiligheidsonderdeel “rond de coureur” dat zich richtte op het beschermen van de coureur – waardoor hij de nodige risico’s kon nemen om vooruit te komen – was gunstig voor de teams, de sport, en de fans.

“Halo-effect” rond elke werknemer

En net als bij coureurs, geldt dat ook voor werknemers. IT- en beveiligingsteams moeten ervoor zorgen dat beveiliging een voorwaarde is voor de snelheid en groei van hun organisatie; ze moeten digitaal en de cloud omarmen. We moeten werknemers snel laten rijden en hen tegelijkertijd beschermen tegen zowel traditionele als nieuwe bedreigingen en risico’s.

Net als in de F1 is het een effectieve actie, het creëren van een “Halo-effect” rond elke werknemer. De eerste stap hierbij is het gebruik van een pop-up waarschuwing, of just-in-time voorlichting, telkens wanneer een medewerker een beslissing neemt die een risico inhoudt. In eerste instantie lijkt dit misschien vervelend voor de werknemer, maar met de juiste implementatie wordt de kennisgeving en coaching alleen toegepast wanneer een reeks van hoge risico’s is geïdentificeerd, waardoor de verstoring tot een minimum wordt beperkt.

Vervolgens kan hetzelfde “Halo-effect” ook worden gebruikt om goed gedrag te benadrukken en te bevorderen en niet alleen te focussen op het slechte. Bij Netskope prijzen we medewerkers die verantwoordelijkheid nemen, actie ondernemen en melden wanneer ze verdacht gedrag zien. Onze producten en diensten zijn erop gebouwd om ervoor te zorgen dat organisaties veilig en beveiligd gebruik kunnen maken van het web en de cloud, ongeacht de vele risico’s die worden waargenomen. Niet alleen maken we intensief gebruik van ons eigen product, we hebben ook een “Vangst van de Dag” campagne waarmee medewerkers kunnen worden beloond voor het signaleren van verdachte phishing e-mails of pogingen om aanmeldingsgegevens te verkrijgen. Op die manier zorgen we ervoor dat onze mensen en processen even volwassen zijn als onze technische controles.

Het “Halo-effect” gaat over het achterlaten van een goede indruk en het belonen van positief gedrag. Ik zeg vaak, als elke persoon in een organisatie minimaal één minuut per dag heeft om na te denken over beveiliging, krijg ik het equivalent van twee nieuwe fulltime “virtuele” beveiligingsmedewerkers voor elke 1.000 werknemers in de organisatie.  Het is een statistiek die mensen aan het denken zet.

Zodra een werknemer de voordelen van de Halo-aanpak heeft gezien, is hij beter op de hoogte van het risico dat met zijn activiteit samenhangt en kan hij met meer kennis van zaken beslissen of hij wil doorgaan. Net als bij Romain Grosjean, die de Halo in de F1 onmiddellijk afwees, wordt de veiligheids- en beveiligingscontrole nu een essentieel onderdeel om de werknemer te beschermen. Wanneer de voordelen en beloningen duidelijk worden gezien, zou het wel eens de grootste toevoeging aan uw beveiligingsstrategie kunnen zijn.

Xavier Duyck is VP of Northern Europe + DACH bij Netskope

Zie ook Drive fast, drive safe … creating the halo effect in your cybersecurity programme

 

 

Tags: BlogIT-security

GerelateerdeBerichten

xkcd.com-2347

Een boeiende draad op Mastodon over libssh2 en de CRA

2025/07/31
Laurens Jacobs en Peter Bin - SecurityHive

Peter Bin en Laurens Jacobs van SecurityHive over nieuw partnerprogramma

2025/05/07
Volgend bericht

Microsoft lanceert Outlook Lite-app voor Android

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon