• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Circulaire IT Xelion 2023Gamma augustus Optimaal contact in Teams - Meer info kopie NaN-1 ITchannelPRO-2023-04 ICP-2023-04-topbanner-1144 ICT_Partnerevent-2023 superleaderbord_xelion_partner_event

Het creëren van het Halo-effect in uw beveiligingsprogramma

Blog van Xavier Duyck VP of Northern Europe + DACH bij Netskope

02-08-2022
-Drive-Fast-Drive-Safe...-Creating-the-Halo-Effect-in-your-Security-Programme-blog-netskope
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

-Drive-Fast-Drive-Safe...-Creating-the-Halo-Effect-in-your-Security-Programme-blog-netskopeIn 2018 kregen de snelste raceauto’s ter wereld een controversieel nieuw ontwerp, zoals volgers van de Formule 1 (F1) weten. Er werd een nieuw item aan de auto’s toegevoegd; een gebogen staaf of Halo, die bedoeld was om het hoofd van de coureurs te beschermen in het geval van een crash.

Het voorstel werd al in 2016 gedaan en werd veroordeeld door de coureursbond – Romain Grosjean (F1-coureur en destijds directeur van de Grand Prix Drivers Association) zei: “Persoonlijk vond ik het een trieste dag voor de Formule 1 toen het werd aangekondigd en ik ben er nog steeds tegen.” Ondanks deze afwijzing wonnen veiligheidsoverwegingen het van bezwaren en werd de Halo vanaf het seizoen 2018 verplicht gesteld.

Waarom vertel ik je dit? Niet alleen omdat de Halo tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië opnieuw drie levens heeft gered (met als meest dramatische Zhou Guanyu, wiens auto over de kop sloeg, ondersteboven door de grindbak raasde en vervolgens over de banden vangrail sprong om op zijn zijkant te rusten).

Cybercrime

Volgens het laatste Verizon “Data Breach Investigations Report” (DBIR) uit 2022 is bij 82% van cybercrime een menselijk element betrokken. Deze elementen omvatten het gebruik van gestolen referenties, phishing, misbruik of gewoon een gebruikersfout.  Deze medewerkers – het menselijke element – zijn onze coureurs.

Net als de F1 coureurs willen werknemers snel handelen en lijken ze soms hals over kop risico’s te nemen in hun streven om hun ambities en die van het bedrijf te vervullen. Naarmate bedrijven groeien en sneller en efficiënter nieuwe producten en digitale diensten op de markt willen brengen, moet deze snelheid mogelijk worden gemaakt, maar wel met veiligheidscontroles die de werknemer bescherming bieden.

Sinds de introductie van de Halo in open sportwagenraces is bewezen dat de bestuurders behoed worden voor ernstige verwondingen en zelfs dodelijke ongevallen. 2022’s Championship kanshebber Charles Leclerc liep weg van een ernstige crash in zijn eerste F1-seizoen in 2018, nadat een auto landde op zijn Halo (niet zijn hoofd). Beelden van zevenvoudig wereldkampioen Sir Lewis Hamilton geparkeerd met de auto van rivaal Max Verstappen bovenop hem, op millimeters van zijn helm, worden nog steeds regelmatig getoond in tv-verslaggeving over de sport.

Maar het meest ironische voorbeeld van het succes van het systeem was misschien wel het redden van het leven van Romain Grosjean in Bahrein – de auto werd in tweeën gesneden door een vangrail, met vlammen die rond de auto kolkten, maar Grosjean ontsnapte met slechts lichte verwondingen. Grosjean heeft zijn standpunt over de Halo veranderd, en zegt nu dat het zijn leven heeft gered en “het was het beste wat de F1 is overkomen”.

Het is duidelijk; het plaatsen van dit veiligheidsonderdeel “rond de coureur” dat zich richtte op het beschermen van de coureur – waardoor hij de nodige risico’s kon nemen om vooruit te komen – was gunstig voor de teams, de sport, en de fans.

“Halo-effect” rond elke werknemer

En net als bij coureurs, geldt dat ook voor werknemers. IT- en beveiligingsteams moeten ervoor zorgen dat beveiliging een voorwaarde is voor de snelheid en groei van hun organisatie; ze moeten digitaal en de cloud omarmen. We moeten werknemers snel laten rijden en hen tegelijkertijd beschermen tegen zowel traditionele als nieuwe bedreigingen en risico’s.

Net als in de F1 is het een effectieve actie, het creëren van een “Halo-effect” rond elke werknemer. De eerste stap hierbij is het gebruik van een pop-up waarschuwing, of just-in-time voorlichting, telkens wanneer een medewerker een beslissing neemt die een risico inhoudt. In eerste instantie lijkt dit misschien vervelend voor de werknemer, maar met de juiste implementatie wordt de kennisgeving en coaching alleen toegepast wanneer een reeks van hoge risico’s is geïdentificeerd, waardoor de verstoring tot een minimum wordt beperkt.

Vervolgens kan hetzelfde “Halo-effect” ook worden gebruikt om goed gedrag te benadrukken en te bevorderen en niet alleen te focussen op het slechte. Bij Netskope prijzen we medewerkers die verantwoordelijkheid nemen, actie ondernemen en melden wanneer ze verdacht gedrag zien. Onze producten en diensten zijn erop gebouwd om ervoor te zorgen dat organisaties veilig en beveiligd gebruik kunnen maken van het web en de cloud, ongeacht de vele risico’s die worden waargenomen. Niet alleen maken we intensief gebruik van ons eigen product, we hebben ook een “Vangst van de Dag” campagne waarmee medewerkers kunnen worden beloond voor het signaleren van verdachte phishing e-mails of pogingen om aanmeldingsgegevens te verkrijgen. Op die manier zorgen we ervoor dat onze mensen en processen even volwassen zijn als onze technische controles.

Het “Halo-effect” gaat over het achterlaten van een goede indruk en het belonen van positief gedrag. Ik zeg vaak, als elke persoon in een organisatie minimaal één minuut per dag heeft om na te denken over beveiliging, krijg ik het equivalent van twee nieuwe fulltime “virtuele” beveiligingsmedewerkers voor elke 1.000 werknemers in de organisatie.  Het is een statistiek die mensen aan het denken zet.

Zodra een werknemer de voordelen van de Halo-aanpak heeft gezien, is hij beter op de hoogte van het risico dat met zijn activiteit samenhangt en kan hij met meer kennis van zaken beslissen of hij wil doorgaan. Net als bij Romain Grosjean, die de Halo in de F1 onmiddellijk afwees, wordt de veiligheids- en beveiligingscontrole nu een essentieel onderdeel om de werknemer te beschermen. Wanneer de voordelen en beloningen duidelijk worden gezien, zou het wel eens de grootste toevoeging aan uw beveiligingsstrategie kunnen zijn.

Xavier Duyck is VP of Northern Europe + DACH bij Netskope

Zie ook Drive fast, drive safe … creating the halo effect in your cybersecurity programme

 

 

Tags: BlogIT-security

GerelateerdeBerichten

Freeeway team

IoT monetisatie: Van data kosten naar data omzet

2023/09/13
Cyberalert-Ivanti

NCSC: Ernstige kwetsbaarheid Ivanti Endpoint Manager Mobile

2023/07/25
Volgend bericht

Microsoft lanceert Outlook Lite-app voor Android

Uitgelichte Vacatures

pocos-400400

Pocos: Vacature Support Engineer (FG 6)

door Rashid Niamat
18-07-2023
0

Wolk-met-rondjes -Bright Access

Bright Access zoekt: Marketing-coördinator

door Rashid Niamat
26-06-2023
0

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

ALE Connex23 partnerevent

03-10-2023 - 19:00

Webinar: de impact van NIS2 op jouw organisatie

05-10-2023 - 16:15

NETGEAR webinar netwerkonderhoud

05-10-2023 - 16:00

TNO Cybersecurity Marktdag

12-10-2023 - 17:00

Tesorion Microsegmentation: Pole Position against Hackers!

26-10-2023 - 20:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid