Het krachtige IoT-platform Gamma FUSION IoT van Gamma Communications is nu ook beschikbaar in Nederland. De oplossing is in Duitsland ontwikkeld door dochterbedrijf Epsilon en begint nu aan een internationale expansie. FUSION IoT is ontworpen om de behoefte aan een universele IoT-oplossing in te vullen.
Gamma FUSION IoT is een nieuwe dienst die speciaal in het leven geroepen is om partners in de B2B-markt te voorzien van een communicatiedienst die is geoptimaliseerd voor communicatie tussen mens en machine. FUSION IoT is een mobiele communicatiedienst die gebruik maakt van bestaande communicatienetwerken en deze bundelt en combineert om gebruikers te ontzorgen.
ITchannelPRO sprak met Managing Director Christian Krug van Epsilon Telecommunications dat de service heeft ontwikkeld. “Mobiele IoT is een grote groeimarkt”, zegt Christian. “Daar waar de markt voor reguliere mobiele telefonie verzadigd is, zien marktonderzoekers een groeipotentieel van 10-15 procent jaarlijks voor de komende decennia. Steeds meer producten en systemen zullen voorzien worden van simkaarten om zo eenvoudig mogelijk een stabiele internetverbinding voor machine-to-machine communicatie te borgen. Telecom is sterk gereguleerd met gemiddeld een drietal aanbieders per land. Om dus in heel Europa IoT te kunnen gebruiken heb je een simkaart nodig van potentieel een vijftigtal netwerken. FUSION IOT is operatoronafhankelijk is. Wij kunnen leveren op basis van meerdere netwerken per land zodat de klant altijd keuze heeft. In het voorjaar van 2025 introduceren we IOT Satellite, de dekking van mobiele netwerken is wereldwijd zo’n 15%, dat betekent dat je op 85% van de aardbol op andere technologie moet terugvallen zoals satelliet. De maritieme sector weet daar alles van, op volle zee werken mobiele netwerken niet.”
Voor alle IoT-uitdagingen
Sinds 10 oktober is Gamma FUSION IoT ook in Nederland beschikbaar voor de B2B-partners van Gamma Communications. Met de service krijgen de partners een communicatieoplossing die de communicatie van hun hard- en software wereldwijd mogelijk maakt. Klanten krijgen hun eigen abonnement met bijbehorend prijsplan dat zij eenvoudig kunnen inzien en beheren in de FUSION IOT portal.
FUSION IoT is gebaseerd op een simkaarten met wereldwijde roaming op netwerken van partners. Dus een connected voertuig, tracker of ander IoT-device, kan dankzij deze service overal verbinding maken met de thuisbasis. Omdat mobiele netwerken slechts in een gedeelte van de wereld voor dekking zorgen, is er de optie om gebruik te maken van satellietverbindingen. Ook nu weer is de klant volledig ontzorgd om de dienst alle activiteiten over contracten wegneemt.
Uiteraard zijn er wel verschillen in connectiviteit via mobiele 5G-netwerken en via satelliet. Mobiele netwerken bieden hogere bandbreedtes en lagere latency. Maar, zo stelt Christian, voor veel toepassingen is dat geen probleem. “Een zeecontainer volgen of een object bewaken kan met een lage bandbreedte. En als er maar af en toe een ‘keep alive-signaal’ nodig is, is latency ook geen probleem. De service is dus ideaal voor vrijwel alle IoT-toepassingen”, aldus Christian.
FUSION IoT omvat enkel de mobiele dienst, de hardware moet de partner verzorgen. Voor de toekomst kondigde Christian ook de introductie van eSim-ondersteuning aan. Dankzij eSim kan de simkaart vanuit het netwerk worden geconfigureerd voor elke operator zonder tussenkomst van de gebruiker. Het fysiek wisselen van simkaarten vervalt dan. Via een portal kan de partner het gebruik van al zijn aansluitingen monitoren.
Volgende stap met partners
Remco Vermeulen is Head of Products North and Central Europe at Gamma Communications en hij kondigt nu de volgende stap in het introductieproces aan. “Nu Gamma FUSION IoT op de Nederlandse, Duitse en Engelse markt beschikbaar is, gaat de marketing van start”, zegt Remco. “Online, via leaflets, directe communicatie en webinars wordt het verhaal gedeeld met partners en potentiële partners. We verwachten met deze introductie ook weer nieuwe partners aan ons te kunnen binden. Dit is duidelijk een verbreding van ons portfolio, waardoor we ook interessant worden voor partijen in andere segmenten dan louter telecommunicatie.”
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024 #05)