De Duitse aanbieder van telefonie en internet Freenet meldt vol trots een nieuwe winkelinrichting te lanceren. Aan het andere einde van de wereld, in India klagen 15.000 OnePlus resellers over de manier waarop ze behandeld worden. Twee totaal verschillende berichten en landen en toch hebben ze iets gemeen.
Freenet winkels op de schop
Freenet heeft tientallen eigen winkels en talloze franchisespartners. De nadruk heeft altijd gelegen op het ter plekke verkopen van abonnementen en de passende hardware. Als we de persberichten mogen geloven komt daar nu een einde aan. In de winkels gaat volledig worden ingezet op advies en het verhogen van de tevredenheid van de klant. Hierdoor gaat de inrichting van de winkels op de schop. Er komt meer ruimte voor demonstratiemodellen en gelegenheid de toestellen, mobiele en vaste verbindingen te testen.
De oplettende lezer zal zich afvragen of er niet iets wordt vergeten, want hoe zit het met de verkoopruimte en het aanbod? Die wordt kleiner en dat komt mede omdat de winkels minder hardware (smartphones, modems en mediaboxen) op voorraad nemen. Dat heeft niets met veiligheid te maken. Alles wordt in principe naar de klant gestuurd, want dat is beter voor de klanttevredenheid. Wie nog wel iets in de winkel wil ophalen, in het kader van de optimale shop-ervaring, kan dat overigens bij de bestelling aangeven.
OnePlus – wachten op je geld
Aan het andere einde van de planeet zorgt OnePlus voor de nodige ophef. De vertegenwoordiging van 15.000 resellers van het merk heeft in een brief aan de telefoonmaker de kritiek van het kanaal opgesomd. Een cc van die brief is gegaan naar de landelijke pers. Wat blijkt, OnePlus moeder Oppo heeft het kanaal in India verplicht toestellen op voorraad te nemen. Na ontvangst van de betalingen is in veel gevallen nog niets of slecht een deel ontvangen. Verkoopvergoedingen worden met een vertraging van 3 tot 6 maanden uitbetaald. De onvrede is groot en begrijpelijk.
Risico
Freenet snijdt in de voorraden onder het mom van gemak voor de klant. OnePlus/Oppo houdt feitelijk de hand op bij de retailers. Het verschil is net zo duidelijk als de overeenkomst. In beide gevallen zijn de smartphones een (financieel) risico. De Duitsers verkleinen als verkopers dat door geen toestellen meer in de winkels op voorraad te houden. Daarmee is de kans op onverkoopbare restbestanden kleiner. OnePlus heeft als maker van toestellen zo te zien meer problemen, en de retailer mag die oplossen. Beide situaties zeggen overigens veel over de markt. Als er echt veel vraag naar devices zou dit gebeuren.