Uit de GfK Smart Home Monitor 2023 blijkt dat voor het eerst sinds negen jaar ‘energie besparen’ de nummer één reden is om voor Smart Home producten te kiezen. Tot 2023 was ‘gemak’ de voornaamste reden. Daarnaast is ‘kosten besparen’ ook sterk toegenomen, 34% van de respondenten geeft aan dat dit de reden is om voor Smart Home producten te kiezen.
De populariteit en bekendheid van Smart Home stijgt nog altijd. Vorig jaar was 72% van de consumenten bekend met de term “Smart Home”, inmiddels is dit 75%, drie op de vier mensen. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking is geïnteresseerd in Smart Home, maar liefst 4,9 miljoen Nederlands heeft ook daadwerkelijke interesse om Smart Home oplossingen aan te schaffen
Kosten en Privacy
De verwachte aanschafkosten voor Smart Home producten zijn een minder groot bezwaar in vergelijking met voorgaande jaren, terwijl privacy en mogelijk verkeerd gebruik door derden nu vaker wordt genoemd. 57% van de respondenten geeft aan dat zij zich zorgen maken om hun privacy, dit is al jaren de nummer 1 barrière om Smart Home producten te kopen voor Nederlandse consumenten
Smart Energy
Smart Energy heeft potentieel om verder te groeien, 1 op de 5 consumenten geeft aan de komende jaren te gaan investeren in Smart Energy, gevolgd door klein huishoudelijke producten en beveiligingsproducten.
Roy de Bats, technologie expert bij GfK: “We zien dat door de hoge energieprijzen, consumenten duidelijk op zoek zijn naar producten die kunnen helpen om te besparen op de energierekening. Smart Home leent zich hier uitstekend voor omdat bijvoorbeeld de verlichting in huis door middel van sensoren alleen inschakelen wanneer dat nodig is, en daarna ook weer uitgaan. Uit ons consumentenonderzoek, blijkt dan ook dat men graag geld besteed aan energie zuinige huishoudelijke apparaten, zonnepanelen en verlichting.“
Verlichting en groot huishoudelijk
Slimme verlichting en grote huishoudelijke apparaten laten een toename zien in het bezit onder Nederlandse huishoudens ten opzichte van 2022. Er is een significante stijging in slimme verlichting (van 30% naar 35%) en grote huishoudelijke apparaten, met name slimme vaatwassers van 19%naar 23%.
“Uit het onderzoek blijkt dat men niet alleen wil besparen op energie, maar zeker ook kosten wil besparen op de lange termijn middels slimme- en energie zuinige apparaten.” aldus de Bats.
Beveiliging, energiebesparing en gezondheid zijn de drijvende krachten achter de groei in de daadwerkelijke verkoop gemeten door GfK Retail Data in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar in Nederland. Er zijn grote stijgingen te zien in Airconditioning (+72%), babyfoons (+79%), tuinbewatering (+66%), lichttherapie (+45%) en deurbellen (+25%).
Over de GfK Smart Home Monitor
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Smart Living Society. Sinds 2015 werken GfK en Smart Living Society samen aan de Smart Home Monitor en werd voor het eerst in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends over kennis, interesse en houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home oplossingen, is daarin uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijke verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit zoals het gebruik van spraakassistenten.
Er is een representatieve steekproef van 1.007 Nederlandse respondenten ondervraagd in de leeftijdscategorie van 18+. Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2023. Er is kennis over en interesse in Smart Home gemeten.