Van multinationals als Fujitsu en Siemens is bekend dat ze door Covid-19 flink het mes zetten in de grootschalige kantoorruimte. Thuiswerken en kleinere regionale kantoren worden de norm. Dat heeft enorm veel consequenties én is iets dat ook door kleinere werknemers wordt overwogen.
The New Normal
Voor de twee bedrijven geldt overigens dat ze wereldwijd de werkplekken aanpakken. Concreet wordt werken op het bestaande kantoor de uitzondering. Werken van huis uit of vanuit regionale vestigingen wordt de norm.
Poll
De poll die Compliance Week daarover heeft uitgezet is daarom wel zo informatief. Op basis van +100 antwoorden kunnen – met enig voorbehoud omdat de populatie wat klein is – de volgende conclusies worden getrokken.
Als eerste is duidelijk dat huren van kantoorruimte een probleem is of wordt. 39 procent van het gehuurde oppervlakte kan (of mag?) niet worden gebruikt. Een reductie van de huur komt zeer weinig voor. De meeste deelnemers zoeken daarom alternatieven.
Daarbij is het volgende te zien. Men zoekt vooral kleinere kantoorruimte om de reistijd van het personeel te verkorten. Die ruimtes moeten meer in de “regio” zijn waar de medewerkers wonen. Men verwacht dat daardoor de totale kosten voor kantoorruimte zullen afnemen.
Minder apparatuur meer WaaS
Een andere post waarop een grote groep wil besparen is “equipment”. Hieronder wordt verstaan alles dat in een kantoor staat en dat is vooral IT. Als dat punt wordt gecombineerd met de andere eisen aan de fysieke werkplekken is het verhaal duidelijk. Ondernemers verwachten dat Werkplek as a Service (WaaS) en afgeleidde modellen deel gaan uitmaken van The New Normal.
Wat betekent dat voor de IT Beheerders?
Eigen IT personeel en de externe partijen moeten zich hierop voorbereiden. Ondernemers lijken WaaS aan te grijpen als een manier de kosten voor kantoorruimte naar beneden te krijgen. In hoeverre dat altijd mogelijk is moet nog maar blijken. Het opknippen van een groot kantoor in kleinere satellieten kan immer juist voor complexer beheer zorgen. Voor IT beheerders biedt The New Normal dus naast kansen voor new business ook de uitdaging te zorgen dat de wens van de klant die minder wil uitgeven realiseerbaar is.