Destiny lanceerde op donderdag 24 februari de nieuwe naam: Dstny. Kort voor de lancering sprak ITchannelPRO met algemeen directeur Ed Smit van de Nederlandse vestigingen van deze internationaal opererende specialist in Business Communications.
Afgelopen jaren is Destiny meermaals opgevallen door overnames. Tijdens de ITchannelPRO summit eind 2021 gaf CEO Daan De Wever aan dat het integreren van die partijen in 2021 hoog op de agenda heeft gestaan. “Dat proces is in Nederland nagenoeg afgerond en daarmee zijn we toe aan de volgende stap”, zegt Ed vlak voor de lancering van de nieuwe corporate identity.
Hij legt uit dat de nieuwe naam twee praktische redenen heeft. “We kunnen nu in één keer alles onderbrengen onder één paraplu. Eén naam voor al onze activiteiten. Dat is voor onze klanten en partners wel zo makkelijk”, legt Ed uit. “De andere reden is dat we inmiddels in veel meer landen actief zijn en in een deel daarvan was het domein met onze naam al bezet. Alleen al daarom moesten we op zoek naar een andere naam.”
Ed noemt ze nog een keer op, alle bedrijven die de laatste paar jaar onderdeel zijn geworden van Dstny. Alleen al in Nederland zijn dat er vijf (zie kader). Vier daarvan richten zich in een direct model op de zakelijke gebruikers. De vijfde bedient het partnerkanaal onder de nieuwe naam als Dstny White Label Services. Alle klanten en partners zijn geïnformeerd over de naamswijziging. “Voor hen verandert er niets, behalve dat onze naam en logo er nu anders uitzien”, verzekert Ed. “We blijven dezelfde diensten leveren en het portfolio verder uitbouwen.”
UCaaS-platform
Om dat laatste beter te kunnen plaatsen, wijst Ed nog op de overname van Telepo dat een UCaaS-platform levert. Dit eigen platform heeft mobiele communicatie als uitgangspunt, in tegenstelling tot het merendeel van de concurrentie. Dstny kan hiermee volgens hem 95 procent van de markt bedienen in de segmenten waarin het actief is.
De grote groep die Dstny rechtstreeks of via het partnerkanaal bedient, is te vinden in het mkb en inmiddels ook bij de grotere bedrijven. Het zijn zeer verschillende bedrijven die met elkaar gemeen hebben dat ze een intuïtief te bedienen communicatietool willen. Telepo is gebouwd met de UX van een app als uitgangspunt en dat is wat de markt wil. Het platform is ook de basis voor het ontwikkelen van meer en andere diensten. Ed geeft Business Integration als voorbeeld. “Zeker bij grotere bedrijven zien we de behoefte aan de integratie met CRM- en ERP-pakketten voor onder andere digitale notities en opnames. Die functionaliteit leveren we al en we hebben alle aandacht voor het doorontwikkelen ervan met het eigen platform als fundament.”
Dezelfde koers
Bij het horen van CRM en ERP ligt het voor de hand de vraag te stellen of het bedrijf met de nieuwe naam wel dezelfde koers blijft varen. Gaat Dstny niet meer op zoek naar grote resellers of bedrijven? Ed neemt de tijd voor het beantwoorden van die vraag. “Ik snap de vraag. De markt waarin we opereren, is ook best onrustig. Maar ik kan de lezers verzekeren dat Dstny gewoon hetzelfde bedrijf blijft en dat we alle klanten en partners blijven koesteren. Zij hebben ons immers groot gemaakt.”
Dat wil niet zeggen dat Ed en zijn collega’s rustig achterover leunen. De ambitie van Dstny is de omzet de komende jaren te vervijfvoudigen. Groei zal er daarom plaatsvinden, ook binnen het partnerkanaal. Ed: “Ik verwacht dat we direct of indirect binnen een aantal jaren ook meer actief zullen worden bij overheidsaanbestedingen. Overheden zijn al klant van ons, maar we zijn nog beperkt actief in dat deel van dit segment. Daar zie ik dus ruimte voor nieuwe partners, maar dat geldt ook voor andere gebieden.”
Als het over overnames gaat, is Ed voorzichtiger. “Wij kijken altijd om ons heen en er zijn gesprekken. Maar het verhaal moet wel kloppen. De cultuur moet passen en dat geldt ook voor de dienstverlening. Na overnames komt ook altijd een fase van integratie en dat proces kost tijd. Zoals Daan jullie al eerder vertelde, hebben we daar in 2021 de tijd voor genomen.”
UCI WorldTour team Lotto-Dstny
En dan is er nog het andere nieuws rond Dstny. Het bedrijf wordt in 2023 sponsor van het UCI WorldTour team Lotto-Dstny. Het komt wel vaker voor dat bedrijven een sportteam sponsoren. Dat een bedrijf met Belgische roots kiest voor de wielersport klinkt begrijpelijk. Toch is dit niet het verhaal van een lokale activiteit.
Ed maakt duidelijk dat na alle overnames en de nieuwe naam het moment daar is om te gaan werken aan een grotere naamsbekendheid. “Dat is nodig om de groeiambities te kunnen waarmaken”, zegt hij. “In de landen waar we nu actief zijn, staat de wielersport garant voor hoge kijkcijfers en bezoekersaantallen. Frankrijk, België en Nederland kennen we allemaal als landen met een lange traditie in de wielersport. Maar vergis je niet. In landen als Denemarken, Zweden en Finland staat de wielersport eveneens garant voor goede kijkcijfers.“
Eigen events
Met een nieuwe branding is een belangrijke stap gezet. Een andere stap om de naamsbekendheid te verhogen, is het organiseren van events. Dat stond de laatste twee jaar op een laag pitje. Digitaal ging door, fysieke bijeenkomsten helaas niet. Een van de eerste activiteiten van Dstny Nederland is de opening van de nieuwe vestiging in Heerlen in april. Alle relaties van Dstny White Label Services krijgen nog een persoonlijke uitnodiging. “We pakken de draad weer op. Partners en ook hun eindklanten zijn van harte welkom”, zegt Ed.
Collega‘s voor het mooiste UCaaS-platform
Na de zomer komt er nog een groot event, maar daar wil Ed verder nog even niets over kwijt. Wel wil hij nog met de lezers van ITchannelPRO delen dat Dstny niet alleen heel mooie diensten levert en daarmee een mooie groei doormaakt. “We zijn naarstig op zoek naar meer talent. Dus wie wil meebouwen aan het mooiste UCaaS-platform van Europa, nodig ik van harte uit contact met ons op te nemen.”
Meer weten over samenwerken met Dstny? Je kunt Ed bereiken via 088 204 22 00 of ed.smit@dstny.nl.
Dstny Nederland heeft vestigingen in Sint-Oedenrode, Gemert en Heerlen. De locaties hangen samen met overnames van Motto Communications, Panas, Voips, DSD Business Internet en Ozmo Cloud Communications. Het afgelopen jaar bedroeg de omzet van Destiny op de Nederlandse markt ruim 12 miljoen euro en er werken 105 mensen. Streven is binnen vier jaar de Europese Secure Business Communications Challenger te zijn met een concernomzet van 1 miljard euro.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)