De toekomst ziet er voor de traditionele MSP niet gunstig uit

Maar toch is er een lichtpuntje

Op CIODive is een paar dagen terug een langer artikel verschenen dat de toekomst van de traditionele MSP somber inziet. Het belicht een kant van de markt die normaal weinig aandacht krijgt op ITchannelPRO. Het gaat hier namelijk vooral om de grote en grootste internationale spelers. Of er een link is met de Nederlandse markt en de MSP’s die alleen de lokale markt bedienen mag de lezer zelf inschatten.

Krenten uit de pap

overname-verkoopVolgens de auteur van het stuk ziet het er niet goed uit voor IT dienstaanbieders die zelfstandig willen blijven. De grote accountantsbedrijven zijn namelijk druk bezig daar de beste krenten uit de pap te halen. Dat doen ze omdat de traditionele business onder druk staat terwijl de klanten juist meer digitale kennis verwachten. Het aanbod sluit niet meer aan op de vraag en daarom wordt het verschil door acquisities weggewerkt.

Onrust in de markt

Die beweging leidt vanzelfsprekend tot onrust in de markt. Bedrijven als Accenture, Cognizant, Infosys en IBM, die voorheen vooral bekend waren als system integrators worden genoemd. Ze bedienen primair de bovenkant van de markt en hadden voorheen ze amper last van de accountants van EY, PWC & Co. Nu hebben die organisaties zelf ook IT expertise aan boord. De reactie van de grote IT huizen is voorspelbaar: ook zij pogen nu de hiaten in de kennis te dichten door het plegen van overnames.

Waartoe deze opkoopgolf leidt laat zich raden. De spoeling wordt dunner en manier van concurreren ook. Kleinere MSP’s hebben nu nog minder kansen opdrachten van grotere klanten binnen te halen. Die groei naar boven hebben ze nodig omdat aan de onderkant van de markt het aantal te schrijven uren als gevolg van makkelijke SaaS diensten verder afneemt.

Lichtpuntje?

De auteur ziet overigens nog iets, hoewel dat verder niet wordt uitgewerkt in het artikel. Wie groot genoeg is loopt de kans te worden overgenomen. Leuk voor de eigenaren, maar niet per se voor de klanten. Klanten verstaan onder de dienstverlening van een MSP namelijk iets anders dat gangbaar is bij accountancy en consultancy bureaus. Dat hoeft verder niet te worden uitgelegd. Dat die grote partijen door schaalvoordeel betere tarieven kunnen bieden dan de kleinere concurrenten is daarom niet zaligmakend.

Wellicht is dat het lichtpuntje voor de MSP met een tradtionele kijk op kwaliteit en service die in deze strijd kiest voor zelfstandigheid boven opgeslokt of uit de markt verdrongen worden.

Mobiele versie afsluiten