• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

De toekomst van de telefoonwinkels

10-11-2021
onderzoek-de-belangrijkste-aankoopcriteria-voor-zakelijke-smartphones
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Door de overvallen in en rond Amsterdam staan telefoonwinkels opeens weer vol in de schijnwerpers. De reden is ronduit negatief, dat mag duidelijk zijn. Tegelijk wordt zo extra duidelijk dat de gouden jaren voor dit soort winkels achter ons liggen.

Goede boterham

onderzoek-de-belangrijkste-aankoopcriteria-voor-zakelijke-smartphonesAan het begin van deze eeuw was er een goede boterham te verdienen voor ondernemers die telefoons en abonnementen verkochten. In die tijd was er naast vraag naar mobieltjes ook nog steeds een vervangingsvraag voor vast toestellen.

In combinatie met de toen nog hogere tarieven en marges, plus lastige contracten, was het een uitgemaakte zaak dat ook de telecomaanbieders zelf in deze markt actief waren. Het aantal Primafoons deed weinig onder van dat van de Blokker. Elk groter winkelcentrum moest er een hebben. In de directe omgeving verschenen de verkooppunten van de nieuwe toetreders op de mobiele markt. Los van die twee werden telefoons ook verkocht bij ketens als de al eerder genoemde Blokker, V&D, de Kijkshop en zelfs de Halfords.

Van die vier ketens is er nog maar een in herkenbare vorm over. Telefoons of simkaarten zullen daar niet veel meer worden verkocht. De vraag naar vaste toestellen is helemaal na 2010 in hoog tempo afgenomen, omdat het aantal vaste lijnen dat ook is. Mobile only huishoudens zijn geen uitzondering meer. Ondernemers hebben ook doorgekregen dat met een goed mobiel abonnement al veel kan worden gedaan. Zij kiezen daarom ook steeds minder vaak voor de combinatie van breedband met een vast nummer.

Vaste toestellen voor VOIP is waarschijnlijk nergens meer de kurk waarop een IT reseller kan drijven. Dat komt vooral omdat er geen (of: amper) meer nieuwe nummers voor het vaste net bijkomen. Wat verder een rol speelt is dat de levensduur van de toestellen een hoge omloopsnelheid in de weg staat.

Mobiele telefoons

En dat laatste begint nu ook een zichtbare rol te spelen bij mobiele telefoons. De omzet van de winkels waar mobieltjes de hoofdbusiness vormen staat onder druk. De consument doet steeds langer met een toestel. Fabrikanten en telco’s willen graag doen geloven dat de langzame invoering van 5G hier een grote rol speelt. De klant blijft wat langer zijn 4G toestel trouw omdat met de overstap naar 5G ook een nieuw toestel nodig is.

De gemiddelde levensduur van een mobieltje is daarom toegenomen van 22 naar 30 maanden zegt de aanbodzijde (bron). Dat andere argumenten een rol spelen mag bekend zijn. Onder de streep heeft het verlengen van die levensduur echter een heel erg zichtbaar effect: de omzet van de gewone fysieke telefoonwinkels staat nog meer onder druk. De markt is verzadigd en neemt parallel daaraan ook nog eens een afwachtende houding aan.

Waar dat toe leidt blijft uit de cijfers die genoemd zijn in de marge van de overvallen op de winkels. Sinds 2017 is per jaar het aantal telefoonwinkels met bijna 100 afgenomen. Dat is voor iedereen zichtbaar. Ketens zijn uit het straatbeeld verdwenen. De ketens die er nog wel zijn waren – ook voor de pandemie- zeker niet altijd echt druk. Onafhankelijke winkels proberen deels met een verbreding van het aanbod nieuwe business aan te boren.

Veel minder opvallend is dat dit zelfde zich eveneens online afspeelt. Het aantal webshops gericht op de Nederlandse markt met smartphones krimpt. Een paar grote webshops lijkt hier steeds mee de dienst uit te maken, maar dat beeld is vertekend door de hoeveelheid reclame die ze maken. Wat die grote webshops wel heel goed laten zien dat de breedte van het aanbod het verschil maakt. Telefoonwinkels die alleen toestellen, wat simkaarten en accessoires verkopen vertegenwoordigen zowel fysiek als online een krimpend aanbod.

Tags: telefonietrend

GerelateerdeBerichten

Afscheidsinterview Micha Cohen en Arthur van den Ende

2025/07/17

Wat stuwt de groei van datacenters in Duitsland

2025/07/09
Volgend bericht
RingCentral_Mitel

RingCentral wordt exclusief UCaaS-partner van Mitel

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon