• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

De 3 marketingfouten die slimme IT-bedrijven toch maken

18-04-2025
SPRKL-Marketing-Dominique-4
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Ik heb een zwak voor slimme mensen. De techneuten. De architecten. De hackers, de bouwers, de uitvinders. Mensen die complexe IT-vraagstukken moeiteloos oplossen – zolang het maar geen marketing is.

SPRKL-Marketing-Dominique-4Want hoe briljant ze ook zijn op de inhoud, bij marketing gaat het dan toch wel eens mis. En dan heb ik het niet over het kiezen van een font of het typen van een LinkedIn-post. Ik bedoel structurele keuzes waardoor je als bedrijf stil blijft staan, terwijl je het idee hebt dat je sprint.

Dus bij deze: drie klassieke marketingfouten die ik vaak zie bij IT-bedrijven – en hoe je dat anders kunt doen. Geen verkooppraatje, gewoon een realistisch kijkje in de keuken.

1. Alles zelf willen doen

Veel IT-bedrijven proberen marketing er ‘even’ bij te doen. Degene die toevallig de website heeft gebouwd, mag ook de nieuwsbrief in elkaar knutselen. De office manager post af en toe iets op de socials. En iemand uit het salesteam ‘doet wat met content’.

Klinkt efficiënt. Tot je beseft dat niemand er écht tijd voor heeft. Of er verstand van heeft. Laat staan dat het iets oplevert. En dan komt het frustratiemoment: “Marketing werkt niet voor ons.”

Het werkt wél – mits je het serieus aanpakt. Je beste developer zet je toch ook niet in voor de boekhouding? Dus waarom zou je marketing overlaten aan wie toevallig tijd over heeft?

2. Marketing als sluitpost zien

Budget voor een nieuwe tool? Geen probleem. Een developer extra? Bel HR. Maar marketing? “Daar is nu even geen ruimte voor.”

Zodra de pipeline volloopt, verdwijnt marketing naar de achtergrond. Totdat het weer rustig wordt. En dan moet er ineens ‘snel wat gedaan worden om leads te genereren’. Je begrijpt: dat is net zo’n goed idee als je pentests plannen nadat je al gehackt bent.

Marketing werkt niet goed als het ad hoc is. Het is een spel van consistentie. Van kiezen waar je wel en niet op inzet. Van bouwen aan herkenning en vertrouwen. En ja, dat kost geld. Maar de vraag is: wat kost het als je het niet doet?

3. De stagiair als strategisch marketinghoofd

Dit is misschien de pijnlijkste: de stagiair die het complete marketingbeleid mag uitrollen. Eerlijk: niets tegen stagiairs. Ze zijn enthousiast, creatief en komen met frisse ideeën. Maar je zet toch ook geen eerstejaars op je datacenter?

Marketing is geen bijbaan. Het bepaalt hoe de markt je ziet. Of mensen je onthouden. Of ze je überhaupt overwegen.

Strategische keuzes vragen om ervaring, overzicht, en het lef om ‘nee’ te zeggen tegen 100 ideeën om die éne goed te doen. Dat leer je niet in drie maanden stage.

De grap is: de bedrijven waar ik het over heb, zijn stuk voor stuk slim. Ze bouwen slimme software, beveiligen netwerken, hosten complexe systemen. Maar bij marketing worden ze ineens terughoudend. Het voelt vaag. Moeilijk meetbaar. Of erger: als opschepperij.

Terwijl marketing in essentie hetzelfde is als goede IT: structuur, logica, testen en verbeteren. Alleen is de interface wat minder technisch.

Dus: herken je je in (één van) deze drie fouten? Dan is de kans groot dat je veel te winnen hebt. En nee, dat hoeft niet meteen met een groot team of dik budget. Begin met eigenaarschap. Iemand die het snapt en er tijd voor krijgt.

En nee, dit is geen verborgen sollicitatie om met je samen te werken. Maar mocht je toch eens willen sparren… je weet me te vinden. 

Tags: column

GerelateerdeBerichten

DCjeroen

Zomercolumn Jeroen Burks

2025/08/18

Zomercolumn Indy Veldt – Telador

2025/08/15
Volgend bericht
Kees Mulder

EU: doorpakken of niet?

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon