Ik heb een zwak voor slimme mensen. De techneuten. De architecten. De hackers, de bouwers, de uitvinders. Mensen die complexe IT-vraagstukken moeiteloos oplossen – zolang het maar geen marketing is.
Want hoe briljant ze ook zijn op de inhoud, bij marketing gaat het dan toch wel eens mis. En dan heb ik het niet over het kiezen van een font of het typen van een LinkedIn-post. Ik bedoel structurele keuzes waardoor je als bedrijf stil blijft staan, terwijl je het idee hebt dat je sprint.
Dus bij deze: drie klassieke marketingfouten die ik vaak zie bij IT-bedrijven – en hoe je dat anders kunt doen. Geen verkooppraatje, gewoon een realistisch kijkje in de keuken.
1. Alles zelf willen doen
Veel IT-bedrijven proberen marketing er ‘even’ bij te doen. Degene die toevallig de website heeft gebouwd, mag ook de nieuwsbrief in elkaar knutselen. De office manager post af en toe iets op de socials. En iemand uit het salesteam ‘doet wat met content’.
Klinkt efficiënt. Tot je beseft dat niemand er écht tijd voor heeft. Of er verstand van heeft. Laat staan dat het iets oplevert. En dan komt het frustratiemoment: “Marketing werkt niet voor ons.”
Het werkt wél – mits je het serieus aanpakt. Je beste developer zet je toch ook niet in voor de boekhouding? Dus waarom zou je marketing overlaten aan wie toevallig tijd over heeft?
2. Marketing als sluitpost zien
Budget voor een nieuwe tool? Geen probleem. Een developer extra? Bel HR. Maar marketing? “Daar is nu even geen ruimte voor.”
Zodra de pipeline volloopt, verdwijnt marketing naar de achtergrond. Totdat het weer rustig wordt. En dan moet er ineens ‘snel wat gedaan worden om leads te genereren’. Je begrijpt: dat is net zo’n goed idee als je pentests plannen nadat je al gehackt bent.
Marketing werkt niet goed als het ad hoc is. Het is een spel van consistentie. Van kiezen waar je wel en niet op inzet. Van bouwen aan herkenning en vertrouwen. En ja, dat kost geld. Maar de vraag is: wat kost het als je het niet doet?
3. De stagiair als strategisch marketinghoofd
Dit is misschien de pijnlijkste: de stagiair die het complete marketingbeleid mag uitrollen. Eerlijk: niets tegen stagiairs. Ze zijn enthousiast, creatief en komen met frisse ideeën. Maar je zet toch ook geen eerstejaars op je datacenter?
Marketing is geen bijbaan. Het bepaalt hoe de markt je ziet. Of mensen je onthouden. Of ze je überhaupt overwegen.
Strategische keuzes vragen om ervaring, overzicht, en het lef om ‘nee’ te zeggen tegen 100 ideeën om die éne goed te doen. Dat leer je niet in drie maanden stage.
De grap is: de bedrijven waar ik het over heb, zijn stuk voor stuk slim. Ze bouwen slimme software, beveiligen netwerken, hosten complexe systemen. Maar bij marketing worden ze ineens terughoudend. Het voelt vaag. Moeilijk meetbaar. Of erger: als opschepperij.
Terwijl marketing in essentie hetzelfde is als goede IT: structuur, logica, testen en verbeteren. Alleen is de interface wat minder technisch.
Dus: herken je je in (één van) deze drie fouten? Dan is de kans groot dat je veel te winnen hebt. En nee, dat hoeft niet meteen met een groot team of dik budget. Begin met eigenaarschap. Iemand die het snapt en er tijd voor krijgt.
En nee, dit is geen verborgen sollicitatie om met je samen te werken. Maar mocht je toch eens willen sparren… je weet me te vinden.