• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Datacenters – over incidenten weten we te weinig

juistheid en volledigheid van de input niet te controleren

11-04-2023
uptime
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het Uptime Institute kwam de laatste week van maart met de nieuwste cijfers over incidenten in datacenters. Dit soort onderzoek heeft al jaren met een groot probleem te maken. Deze keer kwam dat al direct op de eerste slides naar voren: we weten te weinig.

uptimeUptime brengt al jaren rapporten uit over de kwaliteit van datacenters en daarom kijkt men ook naar incidenten. Logisch, want van missers kan men leren. Missers, van welke aard en omvang, helpen niet alleen de betroffen bedrijven. Als de input slim wordt verwerkt is de bron niet meer te herleiden en kan de lezer er toch genoeg van opsteken om herhaling bij hem te voorkomen.

Drie bronnen

Men heeft drie bronnen tot zijn beschikking. Dat zijn de “publieke rapporten”, “Uptime survey” en een database met “Abnormale incidenten”. Uptime maakt er tegenwoordig geen geheim meer van, maar zelfs de combinatie van deze bronnen is onvoldoende om echt inzicht te krijgen van de problemen in en rond datacenters.

Waarom dat is weet elke analist, marktonderzoeker en insider al jaren. Het begint er mee dat wat op social media of in de pers verschijnt niet per se het volledige verhaal is. “Stroomstoring bij datacenter A” klinkt als een heldere beschrijving, maar dat is het juist niet. De oorzaak van de storing kan binnen of buiten het gebouw liggen. Het kan betrekking hebben de alle feeds, of maar enkelen. De toestand van de noodstroomvoorziening is bij deze korte klachtomschrijving eveneens onbekend. Bijna elke melding die naar buiten komt schreeuwt dus om meer tekst en uitleg. Vaak blijft dat achterwege.

Beperkingen

De enquêtes die Uptime rondstuurt hebben ook een probleem en dat is onvermijdelijk bij deze manier van onderzoek. Zelfs in het geval van een gerichte mailing met uitnodiging is er letterlijk nul komma nul garantie dat de respons volledig of correct is. In het geval van Uptime wordt de vragenlijst zo breed in de markt gezet dat niet eens te achterhalen is of de adressanten wel iets met datacenters te maken hebben.

Tenslotte is er nog die derde bron, de database met “abnormale incidenten”. Die bestaat uit meldingen die op basis vertrouwelijkheid zijn gedeeld en waarvan elke “identifier” is verwijderd. Garantie dat deze input geheel correct en volledig is ontbreekt uiteraard.

Door de drie bronnen te combineren krijgt Uptime een beter beeld, maar het zegt daarbij wel dat er de nodige onzekerheid blijft bestaan.

Waarom is dit alles belangrijk? Ten eerste is Uptime een van de weinigen die regelmatig en al over een langere periode rapporteren. Niet alleen over incidenten trouwens, maar ook over bijvoorbeeld de ontwikkelingen rond koeling en Pue. Als zelfs deze organisatie toegeeft niet alles in kaart te kunnen brengen is dat geen goed nieuws voor bijvoorbeeld toezichthouders die zich voorbereiden op de handhaving van NIS2.

AVG ontbreekt

Maar er is nog iets dat speelt. Bij de vragen die Uptime stelt over outages en incidenten lijkt er met een grote boog om een bekend begrip te worden gelaveerd. Nergens is terug te vinden of een datacenter door een outage of incident een probleem heeft gehad met de AVG/GDPR. Dat begrip komt nergens voor. Tijdens het webinar ontbrak ook elke verwijzing. De oplettende lezer ziet wel dat ransomware als bron van incidenten wordt genoemd.

Het is iets te makkelijk om te stellen dat het altijd en uitsluitend de klanten van een datacenter zijn die op de AVG moeten letten. De kans is groot dat Uptime dat ook wel weet maar dat de vragenlijsten te weinig ruimte bieden daar dieper op in te gaan. AVG is hier uitgelicht, maar er zijn nog wel wat meer mogelijke issues die op de warme belangstelling van toezichthouders kunnen rekenen.

Voor alle duidelijkheid, dit is geen kritiek op Uptime. Men ziet in dat meerdere incidenten in en rond datacenters met de huidige methodiek niet beter in kaart te brengen zijn. Die eerlijkheid wordt absoluut gewaardeerd.

Tags: datacenteronderzoek

GerelateerdeBerichten

Leeg Datacenter NAP

Zoveelste ophef over het watergebruik van datacenters

2025/07/30
Data-Centre-Energy-Use-Critical-Review-of-Models-and-Results

Goede analyse van groei stroomgebruik datacenters

2025/07/25
Volgend bericht
copaco_cloud

Copaco Cloud verrijkt portfolio met cybersecuritytools

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon