Het aantal persberichten in de redactiepostbus over NIS2 neemt gestaag toe. Die groei viel te verwachten. Helaas is niet iedere afzender even goed geïnformeerd. NLdigital behoort tot een andere categorie. De laatste mailing over NIS2 van die organisatie verdient een compliment.
Verbazing
Vorig jaar heeft ITchannelPRO partijen gehoord dat die wisten wat NIS2 precies ging betekenen en voor wie. Dat is knap, want de Nederlandse tekst is pas een maand geleden verschenen. Creatievelingen hebben de concept Brusselse teksten genomen, die vergeleken met oudere regels, een inschatting gemaakt en zijn met die kennis de boer op gegaan om klanten te werven en helpen. Commercieel gezien nog te begrijpen, maar daar houdt het dan ook mee op.
Met dat als voorkennis valt de mailing van NLdigital over NIS2 nog meer op. De beoogde lezer is de ondernemer, niet alleen een IT dienstverlener. Dat is belangrijk om te weten, net als het punt dat NIS2, nog meer dan de AVG, iets is dat je niet kunt uitbesteden. De EU en Nederland hebben die route bewust afgesneden. Ondernemers kunnen zich amper achter derden verschuilen.
Valkuilen
Wat goed is aan de mailing is dat het drie valkuilen noemt. In tijden dat elke SEO expert roept dat lijstjes met minimaal tien punten onmisbaar zijn, is het een verademing te zien dat veel minder een heldere boodschap geeft.
Tussen de regels door is daarbij duidelijk te lezen dat niet alles dat nu al wordt beloofd kan kloppen. Net als bij AVG zijn er partijen die schermen met keurmerken en certificaten. Vertaald naar de positie van een dienstverlener moet de boodschap nu zijn: niet beloven of toezeggen, want ze bestaan simpelweg nog niet.
Voor de rest is het simpel. Lees die mailing NLdigital over de NIS2 valkuilen zodat je weet wat je zelf wel of niet kunt doen, mag doen en weet met welke vragen je klanten kunnen komen.