Tijdens mijn beklimming van de Mount Everest in 2019 verbleef ik 48 uur in de zone des doods. Met maar 30 procent zuurstof worden dan alleen de belangrijkste lichaamsdelen gevoed met O2-moleculen.
Een maand na mijn uitzicht vanaf de top was ik weer terug in de economische draaimolen van het bedrijfsleven. Er was geen groter contrast denkbaar. Mij viel met name op dat er bij steeds meer bedrijven steeds minder aan een gedegen voorbereiding wordt gedaan. Alles moet sneller en meer, en als het even kan met minder mensen.
Voorbereiding is succes
Het is de mate van voorbereiding die leidt tot succes. Voorbereiding zorgt voor kennis en kunde en wordt vervolgens onbewust een bekwaamheid. Op het moment dat het er dan echt op aankomt, is er ruimte om helder na te denken over de cruciale vraagstukken. De rest gaat ten slotte op de automatische piloot. De complexiteit van de technologische ontwikkeling neemt net zo snel toe als de helling van een berg. Keuzes moeten steeds sneller worden gemaakt. Mist een gedegen voorbereiding, dan is het wachten tot je verdwaalt in de details. Op de Mount Everest is het dan te laat.
De technologiebranche zit al langere tijd in een exponentiele groeispurt en het kost tijd om alle verbanden te blijven zien. Wil je mee met de laatste ontwikkelingen dan zijn er twee mogelijkheden:
- maak tijd vrij om je terdege voor te bereiden en onbewust bekwaam te worden in alle content
- zorg dat je de juiste partners met kennis en bekwaamheid om je heen verzamelt
De eerste optie kost veel tijd en de tweede optie kost veelal geld. Het is echter cruciaal om een keuze te maken. Missen beide, dan is het wachten tot je wordt ingehaald door een ander die hier wel in heeft geïnvesteerd.
Wilco Dekker stapt graag van het gebaande pad af en blikt daarbij vooruit om nieuwe routes te ontdekken. Niet alleen in zijn werk als Technologie Strateeg bij VodafoneZiggo maar ook daarbuiten. In 2019 beklom hij met succes de Mount Everest.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)