Mount Everest
Ik maak graag de vergelijking met mijn beklimming van de Mount Everest. Ik heb mijn hele leven gesport, tientallen jaren geklommen en me de laatste vijf jaar toegelegd op het expeditie-klimmen. De Mount Everest kwam dus niet als een verrassing. Veertien maanden lang bereidde ik me voor om twee maanden te gaan klimmen in de Himalaya. Een aanloop die tegenwoordig maar weinig wordt genomen. Die aanloop bestond uit het verdiepen in de route, de hoogte, de kleding, supplementen, medicijnen, permits, sponsoring, goede doel, pers- en media-aandacht. En, heel veel oefenen om uit te zoeken wat voor mij optimaal zou werken. En waar ik van overtuigd was lukte vanwege die goede voorbereiding. Op 23 mei 2019 stond ik bovenop de Mount Everest.
Richten op de lange termijn
Als we willen begrijpen hoe het leven er in 2030 uitziet dan is het zaak je te richten op de lange termijn. Best lastig, met het huidige korte-termijn-belonings- en bonussyteem. Maar het goede nieuws: op basis van hetgeen wat we nú al weten, kunnen we een blik vooruitwerpen. Hieronder vind je acht onderwerpen waarvan we kunnen vermoeden dat ze in 2030 een belangrijke rol innemen.
- Het is aannemelijk dat 6G in 2030 het levenslicht zal zien. De requirements worden hier nu voor opgesteld. Er wordt gestreefd om nog veel hogere snelheden dan 5G te bereiken met nog betere latency-specificaties en integratie met het satellietplatform. Er zal technologie op de markt komen die ons draadloos alles brengt wat we nodig hebben.
- De kennis van Artificial Intelligence zal over tien jaar nog verfijnder en ontwikkeld zijn. Er komen meer sensoren, er wordt meer gemeten en er worden enorme hoeveelheden data opgeslagen en geanalyseerd. De nauwkeurigheid van de voorspellingen die hieruit voortkomen zijn bijna beangstigend precies. Gepersonaliseerde data, persoonlijke assistenten en avatars zijn een logisch product van al deze ontwikkelingen.
- Door concepten als blockchain kunnen afspraken zwart-wit worden vastgelegd en automatisch zonder enige discussie worden opgevolgd. Het verhoogt de snelheid en het onderling delen van data zonder tussenkomst van grossiers. Dit leidt tot de mogelijkheid om met een grote groep individuele specialisten een samenwerking op te zetten die sterker wordt dan de som van alle bestaande medewerkers binnen een groot bedrijf.
- De smartphone heeft de afgelopen dertien jaar een belangrijke plaats in ons leven ingenomen. Het is niet uitgesloten dat de smartphone (of het device) hét medium wordt dat ons als mens met alles verbindt. Vanwege de vele connecties waar we over tien jaar van afhankelijk zijn willen of moeten we het device altijd bij ons hebben. Het is goed mogelijk dat een deel daarvan zich permanent op of in ons lichaam bevindt.
- De interfacing met onze smartphone wordt efficiënter en eenvoudiger. Van single touch naar no touch is een logische stap. Nu al wordt voice control door de jeugd als interface omarmd. Tieners van nu zijn de managers van de toekomst. Biometrie zal op veel plaatsen de standaard zijn om in te loggen of acties te accorderen.
- De manier van communiceren is met de komst van Whatsapp enorm veranderd. Je kunt op elk moment met veel mensen, op een eenvoudige manier, snel een persoonlijk bericht te delen. Deze manier van communiceren zal nog meer op onze behoeftes inspelen om sneller te schakelen. Efficiënter te communiceren en makkelijker informatie te delen met diegenen voor wie het relevant is.
- Alle grote mediapartijen hebben een streaming-dienst. Over tien jaar is de hoeveelheid bewegende beelden waar onze nieuwste algoritmes door kunnen grasduinen niet meer voor te stellen. Tijd om te zoeken is er bijna niet meer, we willen direct op een presenteerblaadje wat bij onze persoonlijke voorkeur aansluit.
- Degene die over enorme hoeveelheden data beschikt en een algoritme ontwikkelt om snel door de zee van zettabytes heen te scannen, te vergelijken en een prognose kan stellen, heeft het nieuwe goud in handen. Hoe eenvoudig wordt het om nieuwe diensten aan te bieden die inzicht geven in je eigen leven?
Als voorgaande punten logisch lijken, wat is er dan nodig om die manier van leven in 2030 te faciliteren? Welke diensten moeten we ontwikkelen en hoe kunnen onze klanten die diensten zonder problemen gebruiken – welke platformen en welk type netwerk is er nodig? En hierbij speelt nog iets anders: nieuwe diensten zullen moeten worden ontwikkeld binnen de richtlijnen van de COP21 klimaatconferentie om in 2050 klimaatneutraal te zijn.
Verandering en chaos
Verandering gaat vaak gepaard met chaos. Dat maakt het voor veel personen onoverzichtelijk. Het boezemt angst in vanwege de onzekerheid die het met zich meebrengt. Als we naar de natuur kijken, dan groeit alles door totdat er een evenwicht ontstaat.
Ik heb er vertrouwen in dat de vele veranderingen die er nu gaande zijn, ons naar een toekomst leiden waar weer een natuurlijk evenwicht zal ontstaan. Dat kan alleen als we van de fase van bewustwording, waar we nu in zitten, uiteindelijk in de fase van overtuiging terechtkomen, waarin we precies weten hoe we de richting die we opgaan, moeten bewandelen. Pas dan kunnen we ook genieten van wat we hebben ontwikkeld.
Maar we zullen eerst door deze verandering heen moeten. Hier is nog een behoorlijk aantal stappen in te nemen. Laten we die tijd goed gebruiken om te beseffen waar we nu staan, alles goed voorbereiden waar we denken heen te bewegen en de juiste richting bepalen om koers te zetten richting 2030.
Wilco Dekker is Technology Connector en beklom in 2019 met succes de Mount Everest. Hij pleit voor een goede voorbereiding op de toekomst.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 1