Ik geef een workshop ‘Diversity & Inclusion’ en vraag mijn cursisten goed te luisteren naar het volgende korte verhaal en direct een reactie te geven. De groep concentreert zich en gaat er goed voor zitten.
Stilte. Ik zie vertwijfelde en vragende gezichten. “Hoe kan dat? De vader is toch overleden bij het ongeluk?” Pas na een minuut zie ik één van de van de cursisten stralen. “Ik weet het! De arts is zijn moeder!”
Ik herinner me hoe ik zelf de bietenbrug op ging bij dit verhaaltje. Om me vervolgens direct te beseffen dat een ‘unconscious bias’ diep ligt verankerd in ons allemaal. Wij zijn onze eigen grootste automatische piloot. Van de miljoenen signalen die we per seconde binnenkrijgen, pakken we er maar enkele bewust op. Andersom zouden we ons hoofd eraf willen trekken. Met een unconcious bias is op zich niets mis, zolang we er maar verstandig mee omgaan.
Diversity betekent dat iedereen is uitgenodigd voor het feest. Inclusion betekent dat ik je vervolgens ook uitnodig op de dansvloer. In onze branche is hier nog een wereld te winnen. Je hoeft maar een blad open te slaan. De vorige ITchannelPRO telde 89 foto’s. Slechts 6 foto’s van vrouwen en 83 foto’s van vrijwel louter witte mannen, waarvan een groot gedeelte 50+. Inclusief die van mij.
Om het belang van diversiteit te onderstrepen, worden er vaak businesscases bijgehaald. Zo is een divers bedrijf 30 procent succesvoller en een stuk innovatiever dan meer homogene organisaties, blijkt uit onderzoek. Maar zou dit niet vanzelfsprekend moeten zijn? Of zoals COO Sheryl Sandberg van Facebook zei: “In the future, there will be no female leaders. There will just be leaders.”
Iemand steekt een vinger op. Met een zwaar Goois accent wijst hij mij terecht. “Je kan wel zeggen dat het zijn moeder is, maar voor hetzelfde geld is het een stel van twee mannen. En dan is de arts zijn tweede vader.”
Ik mompel dat hij gelijk heeft. Bijdehand type…
Gert-Jan is HR-manager van Tech Data Nederland.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)