Cloudstorage zou toch steeds goedkoper worden?

Google past prijzen aan en vergroot ondoorzichtigheid

Jaren terug was bij aanbieders en analisten te horen dat cloudstorage alleen maar goedkoper kon worden. Schaalvoordelen en betere techniek zou zorgen voor alsmaar lager kosten. En daar zouden ook de klanten van profiteren. Inmiddels weten we beter.

Nieuwe prijzen Google

Google Cloud LogoRond het weekend maakte Google bekend de tarieven voor cloudstorage aan te passen. De wijzigingen gaan over zes maanden in. Dat de klanten zo ruim van te voren worden geïnformeerd is zonder meer netjes. Het bedrijf verwijst naar aanvullende documentatie en calculators. Daarmee kunnen de gebruikers zelf bepalen of het loont iets te veranderen. Ook die tools lijken op het eerste gezicht zeer correct en klantvriendelijk. GCS loopt daarmee voor op ontwikkelingen waar de Nederlandse IT sector nog meer mee te maken gaat krijgen. In lijn met Europese wetgeving moeten namelijk consumenten een eenpitters (!) proactief op de hoogte gebracht gaan worden van feitelijk gebruik en betere opties voor IP gerelateerde diensten.

Dat Google zo uitgebreid communiceert heeft echter niets te maken met Europese regels, laat staat Nederlandse wetgeving. Wat de zoekmachinegigant namelijk doet is het husselen van prijzen, voorwaarden en opties. Zelf spreekt het over aanpassingen die beter inspelen op regio’s en gebruikersprofielen.

Iedereen die goed oplet en de huidige en nieuwe prijzen voor storage componenten bij GCS vergelijkt zal zien dat er in ieder geval geen sprake is van een totale verlaging van de kosten. Het idee dat cloudstorage alsmaar goedkoper wordt klopt dan ook niet.

Husselen en lock-in

Wat GCS nu doet is al eerder gedaan door Azure en AWS. Dit trio heeft niet alleen de nodige ervaring met het husselen, ze hebben er ook het zelfde belang bij. Wat namelijk als een paal boven water staat is dat het steeds moeilijker wordt het aanbod van verschillende partijen met elkaar te vergelijken. Dat creëert een overstapdrempel. Ondoorzichtigheid is een van de troefkaarten voor de customer lock-in. En dat is voor deze aanbieders duidelijk een belangrijker doel dan het steeds goedkoper maken van cloudstorage.

Mobiele versie afsluiten