Afgelopen week hebben Canalys, Gartner en IDC cijfers over de PC markt van het afgelopen kwartaal gepubliceerd. Zitten deze drie analisten op een lijn, of zien ze verschillen?
Krimp
Het trio is elk voor zich van mening dat de pc markt begin dit jaar is gekrompen. Wie de cijfers naast elkaar legt ziet echter al direct een opmerkelijk verschil. Canalys rapporteert -3 procent, Garnter -7,3 procent en IDC -5,1 procent. Dit heeft alles te maken met de definities die men hanteert en het punt waarmee wordt vergeleken.
Definities
De vraag of chromebooks deel uitmaken van de pc markt, of dat het een eigen categorie is, speelt een grote rol. Evenzo hanteert elk van de drie analisten een andere marktomvang waarmee de Q1 aantallen worden vergeleken. Wie verder doorgraaft zal waarschijnlijk zien dat ook de gehanteerde definities voor “shipments” net iets anders zijn. Tenslotte is er nog het gegeven dat niemand precies kan weten wat de productie in China is.
Wat de gerapporteerde krimp laat zien, daarover verschillen de meningen ook. Canalys maakt de interessante opmerking dat de aantallen gaan over zowel goedkopere machines (chromebooks) als duurdere desktops. Het stelt zelfs dat de markt vraagt om duurdere machines. Een krimp in aantallen leidt daarom niet tot lagere omzetten bij de fabrikanten.
Prijzen componenten
Wat Canalys minder goed uitlegt is dat “duurdere machines” ook alles te maken hebben met de hogere prijzen voor componenten. Het is dus zeker niet zo dat “de klant” bewust een duurdere machine kiest. Als het aanbod beperkt is heeft hij weinig alternatieven. IDC zwijgt over duurdere inkoopprijzen en impact daarvan op de aantallen per subsegment. Garnter tenslotte ziet dat bij de nieuwe fase van hybride werken hoort dat men meer om een desktopcomputer vraagt dan om een laptop.
De cijfers voor de pc markt verschillen weliswaar niet zo veel, de verklaringen die men geeft doen dat wel. Het is in ieder geval een reden uit te gaan van een markt die iets complexer in elkaar zit dat op het eerste gezicht lijkt. Shipments en marktaandelen van producenten zeggen het nodige, maar nadrukkelijk niet alles.