• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com Xelion ITchannelPRO-2022-03

Cijfers over de pc markt Q1-2022

verklaringen verschillen

15-04-2022
pc markt
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Afgelopen week hebben Canalys, Gartner en IDC cijfers over de PC markt van het afgelopen kwartaal gepubliceerd. Zitten deze drie analisten op een lijn, of zien ze verschillen?

Krimp

Het trio is elk voor zich van mening dat de pc markt begin dit jaar is gekrompen. Wie de cijfers naast elkaar legt ziet echter al direct een opmerkelijk verschil. Canalys rapporteert -3 procent, Garnter -7,3 procent en IDC -5,1 procent. Dit heeft alles te maken met de definities die men hanteert en het punt waarmee wordt vergeleken.

Definities

De vraag of chromebooks deel uitmaken van de pc markt, of dat het een eigen categorie is, speelt een grote rol. Evenzo hanteert elk van de drie analisten een andere marktomvang waarmee de Q1 aantallen worden vergeleken. Wie verder doorgraaft zal waarschijnlijk zien dat ook de gehanteerde definities voor “shipments” net iets anders zijn. Tenslotte is er nog het gegeven dat niemand precies kan weten wat de productie in China is.

Wat de gerapporteerde krimp laat zien, daarover verschillen de meningen ook. Canalys maakt de interessante opmerking dat de aantallen gaan over zowel goedkopere machines (chromebooks) als duurdere desktops. Het stelt zelfs dat de markt vraagt om duurdere machines. Een krimp in aantallen leidt daarom niet tot lagere omzetten bij de fabrikanten.

Prijzen componenten

Wat Canalys minder goed uitlegt is dat “duurdere machines” ook alles te maken hebben met de hogere prijzen voor componenten. Het is dus zeker niet zo dat “de klant” bewust een duurdere machine kiest. Als het aanbod beperkt is heeft hij weinig alternatieven. IDC zwijgt over duurdere inkoopprijzen en impact daarvan op de aantallen per subsegment. Garnter tenslotte ziet dat bij de nieuwe fase van hybride werken hoort dat men meer om een desktopcomputer vraagt dan om een laptop.

De cijfers voor de pc markt verschillen weliswaar niet zo veel, de verklaringen die men geeft doen dat wel. Het is in ieder geval een reden uit te gaan van een markt die iets complexer in elkaar zit dat op het eerste gezicht lijkt. Shipments en marktaandelen van producenten zeggen het nodige, maar nadrukkelijk niet alles.

Tags: pc-markttrend

Gerelateerde Berichten

edit post
hp multifunctionele printer

HP verkocht weer minder printers

2022/08/05
edit post
economie markt

Problemen met supplychain of gebrek aan zicht op de markt?

2022/08/04
Volgend bericht
edit post
Barber_Real_Solutions

Waarom heb ik een Microsoft Office 365 Back-up nodig?

Uitgelichte Vacatures

edit post
pocos-400400

Pocos: Business analist (FG 8/9)

door Rashid Niamat
14-07-2022
0

edit post
pocos-400400

Pocos: Inside Partnermanager (FG 7)

door Rashid Niamat
19-05-2022
0

edit post
ninjaOne

NinjaOne zoekt gedreven Account Executive

door Redactie
04-05-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more

Xelion Partner Event 2022

15-09-2022 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid