• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
    • Ronde tafel “digitale soevereiniteit”
    • Cloud Expo 2025 Video interviews
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
    • Ronde tafel “digitale soevereiniteit”
    • Cloud Expo 2025 Video interviews
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Capestone Capestone-1144x350 2025Enreach 3Banner_Marieke_Bita

Bundels op basis van vaste diensten

een krimpende markt en het is allemaal wat anders gelopen...

22-12-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

We schrijven het jaar 2001. Midden in de zomer verliest Versatel twee dagen achtereen meer dan 15% beurswaarde. KPN mag rekenen op warme belangstelling, het aandeel was aan het einde van het jaar de titel “volksaandeel van het jaar” waard. World Online was toen al overgenomen door Tiscali en geen noemenswaardige concurrent meer van KPN.

De echte concurrenten zijn de kabelaars. Op dat moment boden Multikabel, @home en Casema naast tv/radio ook internet en vaste telefonie. KPN kan in de kerngebieden van de kabelaars technisch gezien het eigen breedband aanbod ADSL weliswaar uitrollen, maar de kans dat er veel overstappers zijn is gering.

Omgekeerd is iets anders het geval. Overal waar KPN ADSL kan uitrollen kunnen de coax bedrijven al aanwezig zijn en een bundel van vaste diensten aanbieden waar KPN niet aan kan tippen.

KPN kan niet eens mobiel voegen met vast bellen en vast internet. De telco is op dat moment geen internetprovider. Planet/Het Net is een apart bedrijf waar KPN alleen de meerderheidsaandeelhouder van is. XS4All is nog weer een ander verhaal.

Mede ingegeven door de adviezen van the usual suspects van die tijd, Forrester, IDC, Blauw en dergelijke, meent KPN dat de enige manier om de strijd met de kabelaars te kunnen voeren is door zelf met tv te komen en de ISP activiteiten naar zich toe te trekken. Daarmee wordt dan invulling gegeven aan een nieuwe term die kort na de eeuwwisseling door consultants is verzonnen: triple play.

Triple play zou de manier zijn om klanten te winnen, te behouden en de ARPU gestaag te kunnen opkrikken. Dat laatste is hard nodig want de KPN staat er belabberd voor. TV als dienst aanbieden is niet alleen een forse investering, het is ook nog eens een dienst waar operationeel verlies op geleden wordt. Maar stil zitten is evenmin een optie, de kabelaars hebben op dat moment gewoon de betere kaarten in de hand.

De strijd om de klant brandt vervolgens los en alle partijen doen hun best met triple play te scoren.

Deze strijd was gedurende meer dan tien jaar bepalend voor het gedrag van de internet/telefonie bedrijven. Toen mobiel internet betaalbaar werd voor consumenten krikte men de term op naar quad play. Wie dat niet kon bieden, zou wegkwijnen.

De prijzen van bundels werden steeds aantrekkelijker, zodat een consument niet meer dacht aan overstappen. Mission accomplished?

Nee, kijk naar de laatste ACM publicatie. De klassieke triple play – een bundel op basis van drie vaste diensten – kent nog maar 0,77 miljoen gebruikers op huishoudniveau. Quadplay heeft het stokje niet overgenomen, hoewel dat in 1,91 miljoen huishoudens aanwezig is. De meest gebruikte bundel is een dual play pakket van breedband en televisie (2,89 miljoen huishoudens = ~38% van de markt).

In 2001 was er echt niemand die dat voor mogelijk hield. Het verschijnsel mobile only huishoudens was niet meer dan een voetnoot bij analyses. Vaste telefonie, een dienst met goede marges, zou tot het einde der dagen de business én de bundels, blijven bepalen. Het is allemaal wat anders gelopen….

Tags: internetmarktanalyse

GerelateerdeBerichten

telefoonmast telefoonpaal

Hoe een autobrand zorgt voor uitval van internet

2025/10/17

OFCOM verlaagt overstapdrempels internet en telecomgebruikers

2025/09/17
Volgend bericht
Eyeti azerty Richard en Jeroen 2

Azerty wordt deel van EyeTi

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

TSOC: Annual Dinner 2026

29-01-2026 - 22:00

NLSecure[ID] 2026

20-01-2026 - 17:00

Omada Academy Days: OCNA- trainingen

28-01-2026 - 17:00

Omada Academy Days: OCNA- trainingen

07-01-2026 - 17:00

Webinar: Omada Design Hub/Navi App

21-01-2026 - 11:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloud Expo 2025 Video interviews
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Ronde tafel “digitale soevereiniteit”
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon