Openreach, onderdeel van British Telecom, biedt monteurs en onderhoudsploegen sinds kort een paniekknop aan. Het bedrijf doet dit in reactie op de ongekend grote toename van meldingen over beledigingen en (dreigen met) geweld.
Wie denkt dat de Britten zulke nette en hypercorrecte mensen zijn: de afgelopen 5 jaar zijn er 15.000 meldingen gedaan door medewerkers van telecom, internet en nutsbedrijven. In januari had 42 procent hier een of meerdere ervaringen mee.
De gevolgen hiervan raakt niet alleen de medewerkers, de werkgevers zien het terug in hoger ziekteverzuim en verloop van personeel.
Open brief
In een poging het tij te keren hebben ruim 90 nuts- en infrabedrijven met een open brief aan de politiek gevraagd bestaande wetgeving aan te passen, zodat strafrechtelijk kan worden opgetreden.
Het zijn schokkende cijfers, waarbij moet worden opgemerkt dat de open brief door een zeer brede groep is ondertekend. De oproep gaat ook over de manier waarop callcenter medewerkers en servicebalie personeel worden bejegend.
Monteurs
Als je deze groepen buiten beschouwing laat dat maakt dat het verhaal er niet beter op. Sterker nog, dan wordt ook duidelijk waarom een paniekknop voor monteurs die langskomen om de FttH aansluiting op te leveren noodzakelijk kan zijn. Bij Openreach zijn over de laatste 12 maanden 450 incidenten van als bedreigend ervaren gedrag tegen monteurs bekend. De aantallen van Virgin, Sky, Vodafone en de andere telecom/tv/communicatie aanbieders zijn lager. Dat is verklaarbaar omdat de uitrol van FttH vooral door Openreach – en onderaannemers daarvan – wordt gedaan.
Kritiek op de manier waarop FttH in Nederland wordt aangelegd is er ook, maar dat monteurs beschermd moeten worden is niet aan de orde.
(bron)