• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

‘Adoptie cloud verdienmodel heeft veel voeten in de aarde’

16-09-2015
cloud
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Veel business partners worstelen met de vraag: hoe het beste over te stappen naar een recurring verdienmodel. Leo van Schie van Partner Performance en SaaS4Channel, ziet die worsteling dagelijks vertaald naar de praktijk.

“Vijf jaar geleden was cloud een hype. Drie jaar geleden werd de impact van cloudgebaseerde diensten duidelijker. Nu krijgt het een kritische massa. Iedereen ziet een groeiende verschuiving naar cloud- of XaaS-diensten. Het is dan ook niet meer de vraag of een telecomaanbieder moet gaan overstappen op hosted- of XaaS-diensten, maar wanneer en op welke wijze. We zien bij SaaS4Channel bijvoorbeeld heel veel vragen op dit gebied binnenkomen. In de praktijk worden concrete stappen in deze richting vaak nog niet genomen, omdat klanten nog lang niet altijd actief vragen naar een hosted- of SaaS communicatie-oplossing.”

 

De  uitdagingen zijn afhankelijk van of men vanuit IT of telecom komt. Voor veel IT-bedrijven is ‘as a service’ een nieuw verdienmodel. Telecompartners zijn meer gewend aan abonnementsvormen en recurring fee’s. Voor hen vormt de technische voergang van PABX naar VoIP meer een hindernis. Het nemen ervan is vaak uitgesteld omdat de crisis toesloeg. Klantvraag naar een nieuwe communicatieoplossing bleef daarom langer uit. Bovendien zijn veel telecomaanbieders door hun reserves heen. Dan is het heel prettig wanneer er na het installeren van een telefoniesysteem in één keer een grote som geld op de rekening wordt gestort. Bovendien: wie nog genoeg geld kan verdienen aan het oude portfolio, zal niet snel voor iets nieuws gaan waarvan de ROI lager is en uitgesmeerd over een langere periode.

Toch is er al een aantal telecomaanbieders dat de afgelopen jaren mede of zelfs alleen nog maar cloud-, SaaS-gebaseerde of hosted telefonie-oplossingen zijn gaan bieden. Zeker in de beginperiode werden daarbij vaak eigen platforms opgetuigd. Van Schie: “Dat vergt behoorlijke investeringen in eigen infrastructuur vooraf, terwijl de inkomsten over een langere periode, bijvoorbeeld 24 of 48  maanden, worden uitgesmeerd. Daarom zie je nu dat het aantrekkelijker wordt om cloud-oplossingen van zakelijke operators door te verkopen. Ik denk dat dit voor het merendeel van de telecomaanbieders ook de beste optie is.”

 

Uitdagende overstap

Hoewel het nog veel lastiger is om de overstap naar een pay per user verdienmodel te maken als je zelf investeert in een SaaS- of hosted-platform, blijft dit ook voor telecomaanbieders die een bestaand platform doorverkopen een uitdagende overstap, meent Van Schie. In alle gevallen is er namelijk financiering nodig om de periode te overbruggen waarin de organisatie overgaat op een nieuw verdienmodel. Tenslotte moeten medewerkers wel gewoon betaald worden, ook al staan daar in de beginperiode nog weinig inkomsten tegenover.

 

“Uiteindelijk biedt een pay per use of abonnementsmodel meer zekerheid, want je weet dat er elke maand een bepaald bedrag binnenkomt. Het overbruggen van de beginperiode vergt echter eigen financiële middelen. Je hoeft daarvoor meestal niet meer bij een bank aan te kloppen, want die nemen tegenwoordig veel minder risico, ook vanwege de crisis natuurlijk.”

 

Telecomaanbieders die financieel gezond zijn, kunnen in principe met minder problemen de stap zetten naar een nieuw verdienmodel. Partijen die de eigen financiële middelen niet hebben, staan voor een behoorlijke uitdaging. Niets doen is echter geen optie, meent Van Schie. “Er komt onvermijdelijk een moment dat klanten gaan vragen naar een cloudgebaseerd alternatief. Wanneer je dan niet de kennis daarover en het portfolio daarvoor in huis hebt, dan is het al te laat. Er zijn al genoeg nieuwe aanbieders die geen legacy van traditionele telecomoplossingen hebben, die meteen met een cloud- of SaaS-aanbod zijn begonnen.

 

Verleg de focus alvast

 

Van Schie raadt aanbieders zonder de benodigde financiële middelen voor een overbruggingsperiode aan om toch zo veel mogelijk al de focus te verleggen. “Dat betekent dat je je goed moet oriënteren op wat voor je organisatie een logische uitbreiding is met bijvoorbeeld hosted telefonie of een UC-oplossing. Maak mensen (deels) vrij om zich hier mee bezig te houden. Begin misschien al op kleine schaal met het verkopen van simpele hosted alternatieven. Zo kun je wel alvast de benodigde kennis en ervaring verwerven zonder dat het je veel investeringen kost.”

 

Volgens Van Schie is een grote meerderheid van IT- en telecomaanbieders ook al in meer of mindere mate bezig met een ander verdienmodel, hij heeft het over 80 tot 90 procent. Er is echter een groot verschil tussen echt de focus verleggen naar cloud, SaaS of hosted en er ‘iets’ mee doen wanneer een klant er zelf naar vraagt. Dat laatste is wat er nu nog vaak gebeurt.

 

Weg met drempelvrees

 

“Er is ook een zekere drempelvrees. Maar niemand zegt dat je in één keer volledig op een nieuw verdienmodel en portfolio moet overstappen. Dat zou ook onzinnig zijn. Het grootste deel van je installed base zal nu nog traditionele telefonie-oplossingen gebruiken. Bovendien is een hosted telefonie-oplossing niet voor elke afnemer even interessant. Traditionele telefonie behoudt voorlopig nog zijn waarde.”

 

Van Schie moet goed nadenken bij de vraag naar succesvolle voorbeelden van telecomaanbieders die succesvol de overstap naar een cloudgebaseerd verdienmodel hebben gemaakt. “Je hoort veel juichverhalen, maar zelfs bij belangrijke partners van zakelijke operators blijkt vaak dat cloud nog maar een beperkt deel van de omzet of het portfolio uitmaakt. Ik denk dat succes in de huidige transitiefase nog relatief is. Nieuwe partijen zonder legacy zullen zonder twijfel het meest succesvol zijn en traditionele telecompartijen zijn voor het merendeel nog zoekende.”

Tips

Weg met de drempelvrees. Nu is het moment om de tenen in het cloudwater te stoppen. Je hoeft het kind niet met het badwater weg te gooien: doe het goed als je over wil stappen op een nieuw verdienmodel, maar doe het geleidelijk. Veel klanten zijn er wellicht wel klaar voor, maar vragen er uit onwetendheid vaak nog niet om. Wie geen financiering heeft voor een overbruggingsperiode naar een nieuw verdienmodel: verleg in ieder geval je focus. Ga op zoek naar een passend portfolio, kijk wat goede leveranciers van cloudplatforms zijn. Speel resources vrij die klanten met cloudproposities benaderen.

Tags: IT- en telecomaanbieders

GerelateerdeBerichten

2be_it

Telecomleverancier biedt telefonie en IT onder één dak

2022/06/01
Volgend bericht
mitel-lanceert-mobile-first-toepassingen

Mitel lanceert mobile-first toepassingen

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid