Nederlanders hebben in het tweede kwartaal van 2020 meer gebeld, zowel mobiel als met een vast toestel. Op deze manier zijn de effecten van de coronacrisis zichtbaar op telefonie en dataverbruik. Dat staat in de Telecommonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft gepubliceerd.
Het dataverbruik steeg minder dan gebruikelijk, waarschijnlijk omdat veel mensen thuis waren en wifi gebruikten in plaats van mobiele data. Het aantal belminuten voor mobiel steeg met 23 procent in het eerste half jaar van 2020. Voor vaste telefonie nam het aantal belminuten in die periode toe met 19 procent. Dat is volgens het ACM opvallend, omdat het aantal belminuten voorheen juist afnam. Het verbruik van mobiele data steeg licht, maar veel minder dan de kwartalen en jaren ervoor. De stijging was 6 procent in het eerste halfjaar van 2020, in totaal verbruikten Nederlanders 219 miljard MB. Ten opzichte van Q1 van 2020 (214 miljard MB) is dat een groei van slechts 2,5 procent, terwijl de groei in dezelfde periode van 2019 nog 18 procent bedroeg.
Internetverbinding huishoudens
In totaal zijn 7,45 miljoen huishoudens aangesloten op internet. Daarvan heeft 92 procent een internetverbinding met 30 Mbps (Megabit per seconde) of hoger. Van alle huishoudens is 47 procent aangesloten via de kabel, 33 procent via koper en 20 procent via glasvezel.
Bundels van vaste en mobiele diensten
Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement, bijvoorbeeld een combinatie van vaste diensten zoals telefonie, televisie of internet met mobiel. Het aantal bundels bereikte in het eerste halfjaar van 2020 voor het eerst 7 miljoen abonnementen.
Machine to machine
Machine to machinetoepassingen (M2M) worden steeds belangrijker. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om auto’s of om apparaten (zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters), die via een internetaansluiting informatie uitwisselen met de digitale systemen van beheerders van de apparaten. Het aantal M2M (machine-to-machine) aansluitingen steeg in het eerste halfjaar met 40.000 naar 7,1 miljoen.
Marktaandelen telecomaanbieders
Wat betreft het marktaandeel mobiele aansluitingen bezitten de drie grote providers ieder tussen 20 en 30 procent marktaandeel. Het marktaandeel van T-Mobile (inclusief Tele2) op basis van het mobiele dataverbruik bedroeg in het eerste kwartaal van 2020 ongeveer de helft van alle data. Het marktaandeel van KPN op mobiel dataverbruik lag tussen de 25 à 30 procent en dat van VodafoneZiggo op 15 à 20 procent. VodafoneZiggo is met een marktaandeel van tussen 45 en 50 procent de grootste partij op de markt van breedband. KPN volgt met 40 à 45 procent. T-Mobile bezit tussen 5 en 10 procent van de markt en Delta Fiber Nederland minder dan 5 procent.
Bron: ACM