• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Omzet en winst laten groeien – met dezelfde business of met iets nieuws?

10-02-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Om de omzet en winst te laten groeien kijken IT leveranciers steeds vaker naar overnames. De scope daarbij is bijna altijd uitermate beperkt. Men koopt bij voorkeur een directe concurrent. Andere business is minder populair, maar is dat terecht?

ATOS en DXC

Begin januari maakte ATOS bekend het Amerikaanse DXC over te nemen. De Franse kolos had $10 miljard over voor het bedrijf. Het verhaal ging dat DXC zich zelf in de etalage had gezet. Er is ook een versie waarbij het bod van ATOS als onverwacht en ongevraagd is geclassificeerd. De jaaromzet van ruim $19 miljard was weliswaar hoog. De netto marge op de dienstverlening was te gering op te kunnen overleven.

Achter dat verhaal ging iets schuilt dat elke IT reseller en MSP zal kennen. Omvang en omzet zeggen niets over het nette rendement. Kleine bedrijven kunnen daarom veel gezonder zijn dan grote. Het overnemen van een grotere concurrent door een kleinere speler komt daarom ook vaker voor. Dat zou ook het scenario van de Frans-Amerikaanse deal zijn geweest.

Twijfel en tevredenheid

Het huwelijk is echter niet doorgegaan. DXC zegt dat het bod te laag was. ATOS heeft er verder weinig over verteld. Het aandeel DXC is na het nieuws en de presentatie van kwartaalcijfers ruim 10 procent goedkoper geworden. De markt twijfelt dus of het bedrijf in staat is zelfstandig te overleven.

Bij ATOS veerde de koers juist weer iets omhoog. Daar waren aandeelhouders schijnbaar tevreden dat er geen omzet met een gering marge bij de boedel kwam. ATOS mag groeien, maar het moet wel een gezond proces blijven.

Dit soort berichten zijn er wel vaker. De aankondiging van een overname of fusie die dan toch niet doorgaat. Partijen komen er dan achter dan 1+1 minder dan 2 wordt. Tegelijk blijft de druk van aandeelhouders en financiers vormen van samenwerking aan te gaan en zo tot een betere marge te komen hoog.

Andere groeistrategie

Er zijn ook ondernemingen die groei nastreven en daarbij een heel andere strategie hanteren. Het beste recent voorbeeld daarvan is Fujitsu. De Japanse gigant maakte op de laatste werkdag van 2020 bekend het afgelopen een shortlist te hebben opgesteld. Hierop staan 20 soorten bedrijven die het interessant vindt. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die buiten de directe footprint van Fujitsu opereren.

Dat is met opzet gedaan. Fujitsu wil namelijk nieuwe kennis en expertise verkrijgen. Terwijl de corebusiness nu nog steeds erg op hardware is gebaseerd wil het meer doen met software en services. Om dat doel te realiseren heeft het ook een vast bedrag gereserveerd. Omgerekend $5,8 miljard moet voldoende zijn.

In de gaten houden

Aankondigingen over overnames en fusies in de gaten houden loont. Ten eerste omdat niet elke melding ook leidt tot een deal. Tweede reden is dat er ook andere ontwikkelingen zijn de voor de eigen business zeer interessant kunnen zijn.

De prijzen voor (M)SP’s zijn op dit moment erg hoog. Dat kan omdat in Nederland (en Europa?) iedereen nog steeds vergelijkbare omzet en business wil bijkopen om zo te groeien en de marge te verbeteren. Misschien is de Japanse methode om te groeien en meer omzet te halen zonder de hoofdprijs te betalen en met een langere termijnvisie inmiddels ook wel interessant genoeg.

Tags: bedrijfsresultaatovername

GerelateerdeBerichten

nieuws

Kort nieuws Mediamarkt en Siewert & Kau

2025/07/31

Chinese online gigant JD.com wil MediaMarkt kopen

2025/07/25
Volgend bericht
Fred-Streefland-Hikvision

Zero Trust helpt security incidenten te voorkomen

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon