• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • TBM
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • TBM
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

ITchannelPRO Altijd het laatste nieuws uit de IT branche. Wilt u opvallen? Adverteer dan nu op ITchannelPRO. Meer weten VACATURES Vind de beste vacatures in de IT branche Bekijk vacatures

Omzet en winst laten groeien – met dezelfde business of met iets nieuws?

10-02-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Om de omzet en winst te laten groeien kijken IT leveranciers steeds vaker naar overnames. De scope daarbij is bijna altijd uitermate beperkt. Men koopt bij voorkeur een directe concurrent. Andere business is minder populair, maar is dat terecht?

ATOS en DXC

Begin januari maakte ATOS bekend het Amerikaanse DXC over te nemen. De Franse kolos had $10 miljard over voor het bedrijf. Het verhaal ging dat DXC zich zelf in de etalage had gezet. Er is ook een versie waarbij het bod van ATOS als onverwacht en ongevraagd is geclassificeerd. De jaaromzet van ruim $19 miljard was weliswaar hoog. De netto marge op de dienstverlening was te gering op te kunnen overleven.

Achter dat verhaal ging iets schuilt dat elke IT reseller en MSP zal kennen. Omvang en omzet zeggen niets over het nette rendement. Kleine bedrijven kunnen daarom veel gezonder zijn dan grote. Het overnemen van een grotere concurrent door een kleinere speler komt daarom ook vaker voor. Dat zou ook het scenario van de Frans-Amerikaanse deal zijn geweest.

Twijfel en tevredenheid

Het huwelijk is echter niet doorgegaan. DXC zegt dat het bod te laag was. ATOS heeft er verder weinig over verteld. Het aandeel DXC is na het nieuws en de presentatie van kwartaalcijfers ruim 10 procent goedkoper geworden. De markt twijfelt dus of het bedrijf in staat is zelfstandig te overleven.

Bij ATOS veerde de koers juist weer iets omhoog. Daar waren aandeelhouders schijnbaar tevreden dat er geen omzet met een gering marge bij de boedel kwam. ATOS mag groeien, maar het moet wel een gezond proces blijven.

Dit soort berichten zijn er wel vaker. De aankondiging van een overname of fusie die dan toch niet doorgaat. Partijen komen er dan achter dan 1+1 minder dan 2 wordt. Tegelijk blijft de druk van aandeelhouders en financiers vormen van samenwerking aan te gaan en zo tot een betere marge te komen hoog.

Andere groeistrategie

Er zijn ook ondernemingen die groei nastreven en daarbij een heel andere strategie hanteren. Het beste recent voorbeeld daarvan is Fujitsu. De Japanse gigant maakte op de laatste werkdag van 2020 bekend het afgelopen een shortlist te hebben opgesteld. Hierop staan 20 soorten bedrijven die het interessant vindt. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die buiten de directe footprint van Fujitsu opereren.

Dat is met opzet gedaan. Fujitsu wil namelijk nieuwe kennis en expertise verkrijgen. Terwijl de corebusiness nu nog steeds erg op hardware is gebaseerd wil het meer doen met software en services. Om dat doel te realiseren heeft het ook een vast bedrag gereserveerd. Omgerekend $5,8 miljard moet voldoende zijn.

In de gaten houden

Aankondigingen over overnames en fusies in de gaten houden loont. Ten eerste omdat niet elke melding ook leidt tot een deal. Tweede reden is dat er ook andere ontwikkelingen zijn de voor de eigen business zeer interessant kunnen zijn.

De prijzen voor (M)SP’s zijn op dit moment erg hoog. Dat kan omdat in Nederland (en Europa?) iedereen nog steeds vergelijkbare omzet en business wil bijkopen om zo te groeien en de marge te verbeteren. Misschien is de Japanse methode om te groeien en meer omzet te halen zonder de hoofdprijs te betalen en met een langere termijnvisie inmiddels ook wel interessant genoeg.

Tags: omzetgroeiovername

Gerelateerd Berichten

nvidia

Britten tegen verkoop ARM aan NVIDIA vanwege nationale veiligheid

2021/04/19
Dell logo

Na spin-off VMware is de verkoop van Boomi door Dell goed mogelijk

2021/04/16
Volgend bericht
Fred-Streefland-Hikvision

Zero Trust helpt security incidenten te voorkomen

Uitgelichte Vacatures

Dynamic People

Medior Developer

door Redactie
25-01-2021
0

Dynamic People

Implementatie Consultant (Dynamic Products)

door Pepijn Hulshof
25-01-2021
0

Capestone

Technisch Medewerker Binnendienst IoT

door Redactie
04-12-2020
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende evenementen

  • 26 Apr

    iot world: the intersection of industries and iot technologies

    IoT event
  • 19 May

    Digitaal Transformation EXPO Manchester

    Online Events, telecom - online
  • 19 May

    Welkom bij Datacloud Global Congress

    Online Events, telecom - online
  • 26 May

    MORE-IP Amsterdam

    IoT event, telecom - online
  • 01 Jun

    Welkom bij Datacloud Global Congress

    Online Events, telecom - online
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
AppWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

0653 510 690
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2020 ITchannelPRO - webdesign Yeps.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • TBM
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2020 ITchannelPRO - webdesign Yeps.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Change Location
Find awesome listings near you!
ITchannelPRO
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid