• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

‘Adoptie cloud verdienmodel heeft veel voeten in de aarde’

16-09-2015
cloud
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Veel business partners worstelen met de vraag: hoe het beste over te stappen naar een recurring verdienmodel. Leo van Schie van Partner Performance en SaaS4Channel, ziet die worsteling dagelijks vertaald naar de praktijk.

“Vijf jaar geleden was cloud een hype. Drie jaar geleden werd de impact van cloudgebaseerde diensten duidelijker. Nu krijgt het een kritische massa. Iedereen ziet een groeiende verschuiving naar cloud- of XaaS-diensten. Het is dan ook niet meer de vraag of een telecomaanbieder moet gaan overstappen op hosted- of XaaS-diensten, maar wanneer en op welke wijze. We zien bij SaaS4Channel bijvoorbeeld heel veel vragen op dit gebied binnenkomen. In de praktijk worden concrete stappen in deze richting vaak nog niet genomen, omdat klanten nog lang niet altijd actief vragen naar een hosted- of SaaS communicatie-oplossing.”

 

De  uitdagingen zijn afhankelijk van of men vanuit IT of telecom komt. Voor veel IT-bedrijven is ‘as a service’ een nieuw verdienmodel. Telecompartners zijn meer gewend aan abonnementsvormen en recurring fee’s. Voor hen vormt de technische voergang van PABX naar VoIP meer een hindernis. Het nemen ervan is vaak uitgesteld omdat de crisis toesloeg. Klantvraag naar een nieuwe communicatieoplossing bleef daarom langer uit. Bovendien zijn veel telecomaanbieders door hun reserves heen. Dan is het heel prettig wanneer er na het installeren van een telefoniesysteem in één keer een grote som geld op de rekening wordt gestort. Bovendien: wie nog genoeg geld kan verdienen aan het oude portfolio, zal niet snel voor iets nieuws gaan waarvan de ROI lager is en uitgesmeerd over een langere periode.

Toch is er al een aantal telecomaanbieders dat de afgelopen jaren mede of zelfs alleen nog maar cloud-, SaaS-gebaseerde of hosted telefonie-oplossingen zijn gaan bieden. Zeker in de beginperiode werden daarbij vaak eigen platforms opgetuigd. Van Schie: “Dat vergt behoorlijke investeringen in eigen infrastructuur vooraf, terwijl de inkomsten over een langere periode, bijvoorbeeld 24 of 48  maanden, worden uitgesmeerd. Daarom zie je nu dat het aantrekkelijker wordt om cloud-oplossingen van zakelijke operators door te verkopen. Ik denk dat dit voor het merendeel van de telecomaanbieders ook de beste optie is.”

 

Uitdagende overstap

Hoewel het nog veel lastiger is om de overstap naar een pay per user verdienmodel te maken als je zelf investeert in een SaaS- of hosted-platform, blijft dit ook voor telecomaanbieders die een bestaand platform doorverkopen een uitdagende overstap, meent Van Schie. In alle gevallen is er namelijk financiering nodig om de periode te overbruggen waarin de organisatie overgaat op een nieuw verdienmodel. Tenslotte moeten medewerkers wel gewoon betaald worden, ook al staan daar in de beginperiode nog weinig inkomsten tegenover.

 

“Uiteindelijk biedt een pay per use of abonnementsmodel meer zekerheid, want je weet dat er elke maand een bepaald bedrag binnenkomt. Het overbruggen van de beginperiode vergt echter eigen financiële middelen. Je hoeft daarvoor meestal niet meer bij een bank aan te kloppen, want die nemen tegenwoordig veel minder risico, ook vanwege de crisis natuurlijk.”

 

Telecomaanbieders die financieel gezond zijn, kunnen in principe met minder problemen de stap zetten naar een nieuw verdienmodel. Partijen die de eigen financiële middelen niet hebben, staan voor een behoorlijke uitdaging. Niets doen is echter geen optie, meent Van Schie. “Er komt onvermijdelijk een moment dat klanten gaan vragen naar een cloudgebaseerd alternatief. Wanneer je dan niet de kennis daarover en het portfolio daarvoor in huis hebt, dan is het al te laat. Er zijn al genoeg nieuwe aanbieders die geen legacy van traditionele telecomoplossingen hebben, die meteen met een cloud- of SaaS-aanbod zijn begonnen.

 

Verleg de focus alvast

 

Van Schie raadt aanbieders zonder de benodigde financiële middelen voor een overbruggingsperiode aan om toch zo veel mogelijk al de focus te verleggen. “Dat betekent dat je je goed moet oriënteren op wat voor je organisatie een logische uitbreiding is met bijvoorbeeld hosted telefonie of een UC-oplossing. Maak mensen (deels) vrij om zich hier mee bezig te houden. Begin misschien al op kleine schaal met het verkopen van simpele hosted alternatieven. Zo kun je wel alvast de benodigde kennis en ervaring verwerven zonder dat het je veel investeringen kost.”

 

Volgens Van Schie is een grote meerderheid van IT- en telecomaanbieders ook al in meer of mindere mate bezig met een ander verdienmodel, hij heeft het over 80 tot 90 procent. Er is echter een groot verschil tussen echt de focus verleggen naar cloud, SaaS of hosted en er ‘iets’ mee doen wanneer een klant er zelf naar vraagt. Dat laatste is wat er nu nog vaak gebeurt.

 

Weg met drempelvrees

 

“Er is ook een zekere drempelvrees. Maar niemand zegt dat je in één keer volledig op een nieuw verdienmodel en portfolio moet overstappen. Dat zou ook onzinnig zijn. Het grootste deel van je installed base zal nu nog traditionele telefonie-oplossingen gebruiken. Bovendien is een hosted telefonie-oplossing niet voor elke afnemer even interessant. Traditionele telefonie behoudt voorlopig nog zijn waarde.”

 

Van Schie moet goed nadenken bij de vraag naar succesvolle voorbeelden van telecomaanbieders die succesvol de overstap naar een cloudgebaseerd verdienmodel hebben gemaakt. “Je hoort veel juichverhalen, maar zelfs bij belangrijke partners van zakelijke operators blijkt vaak dat cloud nog maar een beperkt deel van de omzet of het portfolio uitmaakt. Ik denk dat succes in de huidige transitiefase nog relatief is. Nieuwe partijen zonder legacy zullen zonder twijfel het meest succesvol zijn en traditionele telecompartijen zijn voor het merendeel nog zoekende.”

Tips

Weg met de drempelvrees. Nu is het moment om de tenen in het cloudwater te stoppen. Je hoeft het kind niet met het badwater weg te gooien: doe het goed als je over wil stappen op een nieuw verdienmodel, maar doe het geleidelijk. Veel klanten zijn er wellicht wel klaar voor, maar vragen er uit onwetendheid vaak nog niet om. Wie geen financiering heeft voor een overbruggingsperiode naar een nieuw verdienmodel: verleg in ieder geval je focus. Ga op zoek naar een passend portfolio, kijk wat goede leveranciers van cloudplatforms zijn. Speel resources vrij die klanten met cloudproposities benaderen.

Tags: IT- en telecomaanbieders

GerelateerdeBerichten

innovaphone CONNECT 2024

2024/03/20
logo-telefonica_400x400

Madrid heeft probleem met buitenlandse aandeelhouder Telefónica

2023/09/13
Volgend bericht
mitel-lanceert-mobile-first-toepassingen

Mitel lanceert mobile-first toepassingen

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon