• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Zomercolumn Zerto – Ransomware is geen disaster meer

17-09-2022
HPE-koopt-Zerto
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

HPE-koopt-ZertoMisschien een beetje een rare kop, want als je bedrijf door ransomware wordt getroffen, is dat natuurlijk wel degelijk een ramp. Toch gebruik ik het bewust, om het Nederlandse ‘kanaal’ op te roepen de rest van het jaar ransomware mentaal uit het hokje van ‘disaster recovery’ te halen en er actief mee aan de slag te gaan. Ransomware is tegenwoordig namelijk een markt en een lucratief businessmodel voor criminelen, compleet met razendsnelle innovatie, een klantenservice waar je u tegen zegt en franchise-modellen die iedereen die dat wil toegang geven tot die markt. Met als gevolg dat geen enkele sector en geen enkele organisatie (tot aan individuen toe) zich meer ‘oninteressant voor cybercriminelen’ kan wanen en ransomware niet meer als incidentele ‘disaster’ ingeschat mag worden. Waar de criminele franchisenemers de balans de verkeerde kant op laten slaan, kunnen channelpartners dit weer een beetje rechttrekken, door nieuwe diensten te ontwikkelen waarmee ze hun klanten kunnen ondersteunen. Zodat ook iedereen toegang kan krijgen tot het beschermen van hun data.

Hersteltijd berekenen

Met de realiteit dat de organisatie misschien wel meerdere keren per jaar door ransomware getroffen zal worden, wordt daarbij a: überhaupt kunnen herstellen van ransomware, en b: de tijd die dat herstel in beslag neemt cruciaal. Waar kleinere organisaties qua herstel wellicht nog met traditionele back-up oplossingen uit de voeten kunnen, is het voor grotere organisatie met grotere aantallen servers en gedistribueerde applicaties die hersteld moeten worden, essentieel om over andersoortige oplossingen te beschikken. Bewustzijn daarover groeit, maar daar mag nog wel een tandje bij. Hiervoor heb ik nog wel een goede tip voor als je met je klant om tafel zit: Reken de hersteltijd die nodig is als alle applicaties gegijzeld worden gewoon eens voor. De benodigde hersteltijd is namelijk een rekensommetje die te weinig organisaties op dit moment maken. Het sommetje ziet er als volgt uit: Het totale aantal applicaties die hersteld moeten worden, maal de hersteltijd per applicatie, gedeeld door het aantal uren die de personen met de juiste kennis en toegangsrechten hebben om eraan te werken. Organisaties die uitkomen op een hersteltijd van meer dan 20 dagen zijn geen uitzondering.  En ja, dan is het niet gek dat bedrijven die de ransomware-pineut zijn het betalen van losgeld als de meer aantrekkelijke optie zien. Wat natuurlijk het laatste is wat er moet gebeuren als we het businessmodel minder aantrekkelijk willen maken.

Dus, om terug te komen bij de start, laten we de komende maanden ons best doen om het lucratieve ransomware-businessmodel een slag toe te brengen. Het doel is toegang tot de bescherming van data voor alle organisatie. Het voorbereiden van organisaties op het herstellen van ransomware via innovatieve dienstverlening is het instrument. Zodat ransomware minder een ramp wordt en geen enkel bedrijf het betalen van losgeld nog als de beste optie ziet.

Egon van Dongen, System Engineering Manager EMEA Zerto, onderdeel van HPE.

Tags: column

GerelateerdeBerichten

AFIBER-Jochem-de-Gruyter 3

Zomercolumn Jochem de Gruyter – AFIBER

2025/08/01
jelle sewan

Zomercolum Jelle de Bruijn – Sewan

2025/07/29
Volgend bericht
uber logo

Wat is erger: de hack van Uber of de reacties?

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon