• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

2020: Meer mobiel bellen, databundels groeien langzamer

wifi belangrijker

12-01-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Dat door het vele thuiswerken het mobiel bellen is toegenomen zal minder verbazen als dat de vraag naar grotere databundels achterloopt. Toch is ook voor dat laatste een logische verklaring. De grafieken voor mobiel bellen en internet van 2020 zijn daarom interessant.

In Nederland komt de toezichthouder ACM (voorheen: OPTA) enkele keren per jaar met cijfers over de telecommarkt en het gebruik van internet. De laatste rapportage is van december 2020 en gaat over het derde kwartaal.

Hoger volume bellen en internet

ACM signaleerde doet dat het volume mobile internet met 20 procent was toegenomen ten opzichte van het Q2. Als verklaring daarvoor noemt de toezichthouder de zomer, meer buiten zijn en daardoor hoger 4G verbruik. Het signaleert ook een daling van het aantal belminuten, maar daarbij hoort de opmerking dat het aantal belminuten in de eerste drie kwartalen van het jaar 2020 fors hoger was dan dat in 2019.

Dat ACM daar verder weinig over schrijft komt door de vorm van rapporteren. De achterliggende trend is echter te belangrijk om genegeerd te worden. Het is ook een trend die we in de buurlanden zien. Het aardige daarvan is dat de manier van rapporteren in bijvoorbeeld Duitsland net iets anders is. Daar geeft bijvoorbeeld Vodafone aan dat de gemiddelde mobiele call in 2020 op 200 seconden zit. Dat is een stijging van 30 seconden ten opzichte van het gemiddelde gesprek in 2019. De klanten van Telefónica hadden tijdens de twee lockdown periodes in 2020 gemiddeld per keer vier minuten nodig om mobiel te bellen. Dat betekende ook een plus van gemiddeld 30 seconden per call (bron).

Mobiel internet en wifi

De cijfers die beschikbaar zijn over mobiel internet zijn interessant. We zien duidelijk dat er meer 4G (en 3G) is gebruikt. De toename van het volume is goed. En toch valt het ook wel weer tegen. De verklaring daarvoor komt niet van ACM. Vodafone heeft er wel een simpele verklaring voor. Omdat men minder reist en meer thuis werkt kan er makkelijker gebruik worden gemaakt van de thuis wifi.

En dat leidt tot de voorzichtige conclusie dat bellen en wifi het afgelopen jaar waarschijnlijk belangrijker waren dan een nog grotere databundel of meer 4G snelheid.

Tags: hotspotstelefonie

GerelateerdeBerichten

Afscheidsinterview Micha Cohen en Arthur van den Ende

2025/07/17

KPN klanten maken als eerste gebruik van RTT

2025/06/03
Volgend bericht

Microsoft laat telefoontjes van Samsung-smartphones doorsturen naar pc

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon