• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion 202310NEC NEC Univerge Blue banner Leaderbord 1144x350 pix ITchannelPRO-2023-05 ICP #5 2023 nu op de mat_SLB_1144350

2020: Meer mobiel bellen, databundels groeien langzamer

wifi belangrijker

12-01-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Dat door het vele thuiswerken het mobiel bellen is toegenomen zal minder verbazen als dat de vraag naar grotere databundels achterloopt. Toch is ook voor dat laatste een logische verklaring. De grafieken voor mobiel bellen en internet van 2020 zijn daarom interessant.

In Nederland komt de toezichthouder ACM (voorheen: OPTA) enkele keren per jaar met cijfers over de telecommarkt en het gebruik van internet. De laatste rapportage is van december 2020 en gaat over het derde kwartaal.

Hoger volume bellen en internet

ACM signaleerde doet dat het volume mobile internet met 20 procent was toegenomen ten opzichte van het Q2. Als verklaring daarvoor noemt de toezichthouder de zomer, meer buiten zijn en daardoor hoger 4G verbruik. Het signaleert ook een daling van het aantal belminuten, maar daarbij hoort de opmerking dat het aantal belminuten in de eerste drie kwartalen van het jaar 2020 fors hoger was dan dat in 2019.

Dat ACM daar verder weinig over schrijft komt door de vorm van rapporteren. De achterliggende trend is echter te belangrijk om genegeerd te worden. Het is ook een trend die we in de buurlanden zien. Het aardige daarvan is dat de manier van rapporteren in bijvoorbeeld Duitsland net iets anders is. Daar geeft bijvoorbeeld Vodafone aan dat de gemiddelde mobiele call in 2020 op 200 seconden zit. Dat is een stijging van 30 seconden ten opzichte van het gemiddelde gesprek in 2019. De klanten van Telefónica hadden tijdens de twee lockdown periodes in 2020 gemiddeld per keer vier minuten nodig om mobiel te bellen. Dat betekende ook een plus van gemiddeld 30 seconden per call (bron).

Mobiel internet en wifi

De cijfers die beschikbaar zijn over mobiel internet zijn interessant. We zien duidelijk dat er meer 4G (en 3G) is gebruikt. De toename van het volume is goed. En toch valt het ook wel weer tegen. De verklaring daarvoor komt niet van ACM. Vodafone heeft er wel een simpele verklaring voor. Omdat men minder reist en meer thuis werkt kan er makkelijker gebruik worden gemaakt van de thuis wifi.

En dat leidt tot de voorzichtige conclusie dat bellen en wifi het afgelopen jaar waarschijnlijk belangrijker waren dan een nog grotere databundel of meer 4G snelheid.

Tags: hotspotstelefonie

GerelateerdeBerichten

Snom_C620

C620 – de nieuwe draadloze conferentietelefoon van Snom

2023/11/24
Epos_Arnoud Dolle 2023

EPOS over het belang goede audioapparatuur

2023/11/20
Volgend bericht

Microsoft laat telefoontjes van Samsung-smartphones doorsturen naar pc

Uitgelichte Vacatures

Lyfo zoekt (Sr.) Android Software Engineer

door Rashid Niamat
29-11-2023
0

pocos-400400

Pocos zoekt: Senior Java Developer (FG 10)

door Rashid Niamat
27-11-2023
0

sona-business

Sona Business Vacature – Accountmanager

door Rashid Niamat
03-10-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Tesorion Kerstborrel samen met Proofpoint en Qualys

19-12-2023 - 19:00

MAXHUB parnter webinar

05-12-2023 - 11:00

Eindejaarsafsluiting: Smart Home & Ai (artificiële intelligentie)

07-12-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid