• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Zwitsers onderzoek naar milieu voetafdruk van onlinediensten

31-08-2022
voetafdruk footprint
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het behoort tot de lastigste vraagstukken voor de IT sector: wat is de voetafdruk van onlinediensten. In het verleden hebben Greenpeace en consorten dat al vaker proberen uit te zoeken, deze keer gaat Zwitsers onderzoek antwoord op die vragen geven.

voetafdruk footprintOpdrachtgever voor het onderzoek zijn Swico en Swisscleantech. De opdracht is breed geformuleerd: voer een meta-analyse uit naar de milieueffecten van onlinediensten. Let daarbij ook op de productie- en leveringsprocessen, het gebruik, optimaliseringseffecten, substitutie-effecten, maar ook rebound-effecten. Onder dat laatste wordt verstaan dat de vraag toeneemt bij een betere toegang tot digitaal aanbod.

De opdracht is neergelegd bij de Universiteit van Zürich en het Gottlieb Duttweiler Institute (GDI). Dat zal in ieder geval voorkomen dat de uitkomst niet op voorhand in twijfel wordt getrokken, zoals bij eerdere onderzoeken wel het geval is geweest. In het persbericht van Swico worden vier achterliggende aspecten benoemd:

Audio en Video streaming

De auteurs van de analyse zien dat de CO2 voetafdruk hier vooral ontstaat door het leveringseffect. Bij de datacenters en tussenstations voor de netwerken stuurt men op een hoge efficiency en het gebruik van groene stroom. Dat is in principe positief voor dit type onlinediensten.

Echter die reeds genoemde rebound-effecten werken deels averechts. Ongelimiteerd gebruik (“flat fee”) leidt tot een hogere consumptie, zeker in vergelijking met fysieke dragers zoals CD’s of DVD’s.

Geprinte of Online media

Er zijn aanwijzingen dat het online lezen van boeken, tijdschriften en kranten tot een hogere CO2 uitstoot leidt dat dezelfde consumptie maar dan voor papieren versies. Dat komt omdat de devices die nodig zijn voor het online lezen geproduceerd moeten worden en na afloop weer verwerkt. Dit voorbeeld laat ook zien hoe breed het onderzoek gaat: men kijkt naar de hele lifecycle.

Mobiliteitsdiensten en thuiswerken

Onder mobiliteitsdiensten verstaan de onderzoekers alles van navigatiesystemen tot en met apps om een e-scooter te huren. Thuiswerken omvat uiteraard ook het gebruik van Teams, Zoom en dergelijke. Ook nu weer is er sprake van rebound-effecten. Het “gemak” van gebruik leidt in deze gevallen tot hoger gebruik dan nodig is. Het netto effect van de besparingen is daarmee negatief in plaats van positief of neutraal.

E-Commerce

En dat negatieve effect zou tenslotte ook zichtbaar zijn bij B2C e-commerce. Meer gemak, laagdrempeligheid en andere voordelen voor de klant zorgen onder streep tot een grotere CO2 voetafdruk.

 

Het laatste woord zal nog niet gesproken zijn over dit Zwitsers onderzoek naar de milieu voetafdruk van specifiek onlinediensten. Duidelijk is wel dat de leuze “online is beter voor het milieu” beter niet meer klakkeloos kan worden worden gebruikt.

Tags: duurzaamheidonderzoek

GerelateerdeBerichten

Leeg Datacenter NAP

Zoveelste ophef over het watergebruik van datacenters

2025/07/30

Een zomerse dag – hoe profiteer je daar het beste van?

2025/06/30
Volgend bericht
Jelle de Bruijn

Zomercolumn Jelle de Bruijn Pocos

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon