Een artikel in de NRC over het watergebruik van datacenters in Spanje zorgde schijnbaar voor enige ophef in Nederland. Het past in een beeld dat al langer zichtbaar is. Belangstelling in de pers voor datacenters is er vooral als het gaat om de footprint. De reactie is even voorspelbaar, een loopgravenoorlog is het resultaat.
Journalisten die over datacenters willen schrijven is een redelijk nieuw verschijnsel. Dit soort gebouwen bestaat immers al meer dan twintig jaar, maar wist de meeste tijd onder de radar te blijven. De eigenaren, exploitanten en zelfs klanten vonden het beter niet op te vallen dan voor de grote massa herkenbaar en traceerbaar te zijn.
Uitstraling
Om die reden zijn datacenters anonieme gebouwen zonder positieve uitstraling. Hekken, prikkeldraad en camera’s in plaats van een bedrijfsnamen en aansprekende architectuur, dat was de norm. Dat laatste is weliswaar veranderd, maar hyperscalers zijn in de regel nog steeds de blokkendozen.
Op enig moment is gaan doorsijpelen dat die blokkendozen veel stroom nodig hebben, water verbruiken en willen blijven bijbouwen. De directe omgeving, bewoners en bedrijven, hebben daar direct mee te maken. Zij spreken de lokale politiek daarop aan en dat de pers daar lucht van krijgt is de volgende stap. Deze partijen moeten zich een weg banen door vergunningsaanvragen, jargon, afwijkende eenheden en taalgebruik.
Komma
Dat in de communicatie incidenteel een komma verkeerd wordt gezet of metriek en imperiaal stelsel door elkaar worden gehaald is bijna onvermijdelijk. Fouten worden hersteld, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zijn bronnen bestaande uit oude artikelen daarop controleert. Het gevolg is dat fouten die al lang door de auteurs zijn hersteld jaren later opduiken in publicaties ter onderbouwing van claims.
Daarmee is gedeeltelijk verklaard waarom in artikelen over datacenters fouten voorkomen met ophef als gevolg. Een andere reden dat dit gebeurt komt door de communicatie van de bedrijven zelf. Bekend en berucht zijn uitlatingen van Facebook over de werkgelegenheid die het zou creëren in Zeewolde. Dat getal ging mede door de lokale politiek een heel eigen leven leiden. Niemand had behoefte dat te corrigeren wat weer gevolgen had voor de manier waarop journalisten naar de sector kijken en bereid zijn die communicatie voor geloofwaardig te houden.
Toezeggingen aan de laars lappen
Omdat Google, Microsoft en co allemaal hebben aangegeven dat ze de eerste toezeggingen voor reductie van de CO2 uitstoot aan de laars lappen, omdat AI zo hard groeit wordt de communicatie van dit soort bedrijven nog verder in twijfel getrokken. Niet alleen door journalisten, dat mag wel duidelijk zijn.
Bagatelliseren
Er is duidelijk sprake van gebrek aan vertrouwen tussen partijen. Wat daarbij niet helpt is dat de bedrijven met datacenters vooral roepen onderdeel te zijn van de oplossing voor alle mogelijke problemen en daarmee de eigen footprint, of het nu gaat om vierkante meters of watergebruik, lijken te bagatelliseren. Een eind van de loopgravenoorlog is daarom niet in zicht.