Het lijkt er soms op dat AI het wondermiddel is dat alle IT problemen oplost. Daarom is het zo vreemd nog niet dat er ook gesuggereerd dat dit de kwakkelende businesscase van 5G gaat verbeteren. Is dat een logisch idee of is het wensdenken?
Sinds afgelopen jaar roept alles en iedereen met een AI toepassing te komen. De eerste resultaten zijn deels interessant en soms grappig. Juridisch zijn er behoorlijk wat “uitdagingen”, maar boven alles is voor de massa onbekend wat het kan betekenen. Daarom is het een begrijpelijke vraag of AI iets kan beteken voor de 5G businesscase.
De vraag wordt mede gevoed door smartphone makers roepen dat de nieuwste modellen allemaal AI hebben. Deze feature moet natuurlijk in de eerste plaats zorgen voor het opkrikken van de verkoopcijfers. Of dat gaat lukken door op een toestel de sticker “AI Inside” te plakken kan worden betwijfeld. Een van de reden van de tegenvallende verkopen van de afgelopen jaren is de prijs van een handset. Die is met de komst van AI echt niet lager geworden, alles behalve dat.
Levert AI dan voor de andere partijen in de 5G keten voordelen, meer inkomsten of lagere kosten? Dat onderhoud aan de netwerken van AI kan profiteren spreekt voor zich. Zijn hier revolutionaire verbeteringen te verwachten? Daar is nog geen concrete praktijkcase van bekend. Eerlijk gezegd is de huidige manier van netwerkmonitoring al zo ver ontwikkeld dat voorspellen en automatiseren inmiddels gemeengoed is.
Volgende maand zullen in Barcelona partijen met belangen in 5G of AI wel komen met voorbeelden die kunnen helpen de vraag te beantwoorden. Tot die tijd is een antwoord met een controleerbare onderbouwing, niet te geven.