In de high tech sector is DeepSeek momenteel dé primeur van 2025, weliswaar in de context van geopolitiek en Open Source. Maar het gebruik van AI staat nog in de kinderschoenen, het begin is er met customer service bots, omzetting van spraak (met herkenning) naar tekst, en vertalingen. En inmiddels ook analyses, die helpen bij de diagnose en het behandelplan in de gezondheidssector. Verder blijft het zoeken, naar scope en reach, net zoals met digitalisering en mobiel in de vorige eeuw. Zoeken naar grootschalig gebruik en betalende klanten zal nog een tijd het geval blijven. China en USA voeren de toon met de AI-ontwikkelingen. Europa volgt op afstand, met AI-implementaties.
Politieke afwegingen
De rol van AI in de zorg in Nederland blijft wat op de achtergrond omdat de politieke discussie (te) veel aandacht vraagt. Onterecht. Zo woeden er politieke discussies, van verdeling van het overheidsbudget, tot het toch maar niet afschaffen van het eigen risico, en de voorttikkende tijdbom van de stijgende gezondheidszorgkosten naar meer dan €140 miljard (>13% van het BNP). Het Landelijk Patiënten Dossier strandt op eilandjes van digitale informatie om privacy te waarborgen door ontoereikende acceptatie van standaarden voor gegevensuitwisseling.
AI is unstoppable
Maar het gebruik van AI, toegepast in een afgeschermde behandelomgeving, biedt een nieuw en wenkend perspectief. In de radiologie speelt AI al een cruciale rol bij het analyseren van MRI-scans en röntgenfoto’s. AI-algoritmen kunnen vroege tekenen van ziekten, zoals kanker, detecteren die door het menselijk oog mogelijk worden gemist. Dit leidt tot snellere en nauwkeurigere diagnoses, wat essentieel is voor een succesvolle behandeling. Relevante patiëntinformatie kan, uiteraard met toestemming, uit de verschillende informatiesystemen verzameld worden voor de zorgverlener, voor de patiënt. Dit kan onnodige, dubbele onderzoeken elimineren, tijd en kosten besparen en de aanvang van een behandeling versnellen, het verplegend personeel aan het bed ondersteunen en de schaarse specialisten ontlasten. Alles in de context van de specifieke patiënt (gegevens), die met toestemming opgehaald worden bij de dicht-bij-huis zorgverleners, lokale en wellicht academische ziekenhuizen en bij de patiënt zelf.
Nederland kan aldus met AI in de gezondheidszorg een verticale informatieketen of stack ontwikkelen, voor het snelgroeiende, oudere deel van de ruim 18 miljoen inwoners in Nederland. Naar verwachting zullen de 65-plussers naar een kwart van de bevolking groeien. Uitdaging zal zijn om de kwaliteit op niveau te houden, of zelfs nog wat te verbeteren. Samenwerking tussen personen, organisaties en techniek kan een vliegwiel op gang brengen.
Nederland AI-engine?
Het land Nederland kan vliegwielen tot stand brengen, zoals het met AMS-IX en het brede aanbod van internetdiensten in de jaren negentig heeft bewezen. En daarmee een internationale voorloper worden. Voorwaarde is wel dat het grootschalig en nationaal qua design is. Nederland kan het wel, zoals Philips, ASML, Booking.com mét bijzondere mensen reeds eerder hebben aangetoond.
“Let’s make The Netherlands number 1!†in het gebruik van AI in de gezondheidszorg, een strategische sector voor Nederland met bovendien interessante exportkansen voor ons land.
Drs. Kees Mulder MBA (lead auteur)            Drs. Dick van Schooneveld MBA