Er was een tijd dat Zoom vol in de schijnwerpers stond en keer op keer verraste met enorme groei. Die tijden zijn voorbij. Groei is er nog steeds, maar andere diensten kunnen op meer (pers-) aandacht rekenen.
Dat Zoom en Mitel nauwer gaan samenwerken was in september 2024 een mededeling waard die deels in de Nederlandse pers was terug te vinden. Dat vorige week een update is gekomen in de vorm van een persbericht over de “wereldwijde lancering van een unieke hybride cloudoplossing die Zoom Workplace en Zoom AI Companion integreert met Mitel’s vlaggenschip communicatieplatformen†trekt in het buitenland meer aandacht dan hier, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Startblokken
Wat we zien is een bedrijf dat snel uit de startblokken is gekomen, een hele goede eerste ronde heeft gelopen en daarna is ingehaald door een renner die veel beter is op langere afstanden. Het eerste sprintje van Zoom heeft indertijd indruk gemaakt en vertaald naar de business heeft het een klantenkring opgeleverd. Maar ja, die marathon renner die langzaam van start ging die heeft wel de markt naar zijn hand gezet. Zoom mag blijven meedoen, wordt nog steeds erkend maar staat vooral in de schaduw van die grotere concurrent.
Samenwerking met partijen als Mitel kan technisch en commercieel zeer interessant zijn, maar het trekt te weinig de aandacht van de pers. Toegegeven de kwaliteit van de persberichten is matig en er zijn de afgelopen periode berichten geweest die door de leesbaarheid meer opvielen.
Beurskoers
Een graadmeter om te bepalen of een bedrijf op positieve wijze in de schijnwerpers staat is de beurskoers. In dit geval is daar iets vreemds mee aan de hand. De omzet is afgelopen jaar met 3,3 procent toegenomen en enterprise klanten leverden daar een goede bijdrage. Die klantgroep bracht 5,9 procent meer in het laatje. Als je dat leest weet je direct dat er ook klantgroepen zijn die het minder goed doen. Beter naar de aantallen in plaats van de bedragen en percentages kijken levert op dat enterprise klanten ook een probleem groep zijn want er was in krimp van 13 procent.
Dat roept vragen op en dat zie je in ieder geval terug in de koers van het aandeel. Dat heeft de afgelopen weken meer dan 15 procent van de waarde zien verdampen. Als je die grafiek ziet dan snap je ook waarom een bericht over de samenwerking met Mitel zo slecht wordt opgepakt. Er is meer belangstelling voor een andere soort berichten en discussies over het bedrijf. De melding over samenwerking Zoom – Mitel staat in de schaduw van de kwartaalcijfers.