We moeten het eens over training van personeel en klanten hebben. Zonder relevante kennis wordt het natuurlijk niets met het verhogen van digitale skills, de cybersecurity of de adoptie van AI op de werkvloer.
Amsterdam
De lokale politiek en pers zijn vol op de zaak gedoken. Er is zelfs met een beroep op de WOO (voorheen WOB) een zeer scherpe analyse door een van de kranten gemaakt. Die maakt duidelijk waarom de hoogste ambtenaar betrokken bij dit proces een andere functie heeft gekregen.
Over het falen van hoge ambtenaren, de leverancier valt dus het nodige te lezen, maar iets waar makkelijk overheen wordt gestapt is het verhaal wat er op de werkvloer is gebeurd. Door het WOO is duidelijk geworden dat de ambtenaren die met het software pakket moeten werken amper een training hebben gevolgd. Die is wel aangeboden, maar deelname was op basis van vrijwilligheid en met de uitkomsten is nooit iets gedaan. Gevolg: minder dan de helft is de online cursus gestart, hoe serieus en of überhaupt afgerond is niet duidelijk.
Geen training is altijd slecht, een training die uitblinkt in vrijblijvendheid is misschien wel nog slechter omdat het de ernst van de zaak verhuld. Maar er zijn ook slechte trainingen en een voorbeeld daarvan zijn zogenaamde phishing awareness programma’s.
Phishing
Recent onderzoek (PDF) naar de effecten van dat soort programma’s in Amerika heeft veel persaandacht gekregen. Het effect van die trainingen, simulaties en dergelijk is namelijk verwaarloosbaar klein. (“cybersecurity training has practically no impact on the likelihood of falling victim to phishing”).
Fleur van Leusden is een van de Nederlandse cyberexperts (om precies te zijn CISO bij de Kiesraad) die al vaker over het misleiden van personeel door phishing programma’s heeft gesproken. Zij trekt al lang de werking in twijfel en kan ook de negatieve kanten benoemen.
AI
AI schreeuwt ook om trainingen. Althans dat roepen leveranciers van AI uitvindingen die te weinig verkopen en nieuwkomers die denken een graantje te kunnen meepikken van het verschijnsel. Net zoals je vroeger op tal van plekken Wordperfect kon leren.
Microsoft dat op agressieve wijze de AI omzet wil vergroten roept ook hard dat personeel te weinig AI geschoold is. Alleen door de handen in een te slaan kan het tij worden gekeerd. Werken dit soort kreten? Gaan werkgevers nu massaal duur betaalde AI trainingen van een MS certified partner afnemen?
Zelfs al zou het antwoord op die vraag “ja” zijn is er letterlijk nul garantie dat een investering in trainingen tot meer AI adoptie of beter AI gebruik leidt. Maar dat is natuurlijk niet wat marktpartijen vertellen of willen horen. Daarom zullen blunders zoals in Amsterdam ook altijd mogelijk blijven.