Dat het uitfaseren mobiele 2G/3G netwerken problemen kan opleveren was bekend, maar dat auto’s er last van kunnen hebben? De Britten die in een Nissan rijden hebben wat dat betreft een primeur.
Wie zijn de 2G/3G gebruikers
Klanten die nog gebruik maken van 2G/3G, wie zijn dat? Zijn dat bezitters van verouderde smartphones of alarminstallaties. Dat is inderdaad een groep, maar er is ook een groep die naar goed is voor een klantnummer in de database van een telco, en dat zijn de groot afnemers die voor de eigen diensten simkaarten nodig hebben. In Nederland is er recent duidelijk geworden dat miljoenen slimme meters behoren tot die laatste categorie. De netbeheerders moeten die gaan vervangen. Simpelweg de simkaart vervangen voor een 4G model is geen oplossing, want de hardware kan daar niet meer overweg.
Tussen de prepaid en dumbphone bezitters en de netbeheerders zitten nog veel meer groepen gebruikers. Lang niet elke groep is bekend met de dreigende wegval van de communicatie. Waar dat toe kan leiden hebben de Britten ontdekt.
Nissan
Nissan, de Japanse autofabrikant met fabrieken in Engeland, dus een “lokale” aanbieder heeft namelijk bekend gemaakt dat de app voor alle voertuigen van het type Leaf en NV200 die gebouwd zijn voor 2016 ophoudt te werken. Het eerste model is een personenauto, het andere een busje. Van beide modellen zijn er volgens Nissan UK nog 3.000 op de weg.
Die kunnen na het wegvallen van de app functionaliteit nog wel rijden, maar je mist wel een groot deel van de luxe. Het remote voorverwarmen, het instellen van een verwarmingsprofiel per rijder, is iets dat je pas mist als het niet meer werkt. Om deze auto’s op te laden is de app ook wel handig, want die heeft daarvoor een timer.
2G only
En waarom werkt dat allemaal niet meer? De app en de auto kunnen alleen via 2G met elkaar communiceren. Nissan biedt geen alternatieven. Iedereen die met een Leaf of NV-200 rijdt kan niets meer met de app. Nissan heeft die uit de appstores gehaald en de complete functionaliteit aan de serverkant uitgezet.