Zomercolumn Matthijs Wolff: vraagbundeling of gewoon keuzes maken en helder zijn?

Zelfs in de zomer regent het nieuwsberichten over bedrijventerreinen die ‘binnen afzienbare tijd’ glasvezel zullen gaan krijgen. In een schijnbaar soort hiep-hiep-hoerastemming komen een voor een gemeenten en terreinen aan bod die dan binnen een x-periode eindelijk de digitale verworvenheden van de eenentwintigste eeuw in hyper-, mega- of giga-snelheden gaan mogen meebeleven.

Nou ja: ze mogen zich ervoor inschrijven, want er komt een vraagbundeling. Bij genoeg inschrijvingen wordt er dan ook daadwerkelijk glasvezel aangelegd en kun je als bedrijf aangesloten worden op het aanbiedende netwerk. Wordt de bundeling niet gehaald, dan zoek je het maar weer uit.

Nou vinden we bij Bright Access al jaren dat er over glasvezel veel te ingewikkeld gedaan wordt, maar mij persoonlijk zijn deze nieuwsberichten een spreekwoordelijke doorn in het oog. Natuurlijk kies je als aanbieder terreinen uit die over het algemeen commercieel interessant zijn (doen wij ook), maar moet je het gehele ondernemersrisico daarbij van je af duwen door ondernemers een (mogelijke) fopspeen voor te houden?

De aanleg van glasvezel is best een ingewikkeld proces. Elke nieuwe klant wil (terecht) zo snel mogelijk een snelle, betrouwbare en veilige verbinding. Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen bij de aanleg van een netwerk op een ‘nieuw’ bedrijventerrein.

Daarom willen wij, samen met onze lokale partners die in nauw contact met de eindgebruiker staan, gedurende dit proces zo helder en duidelijk mogelijk communiceren over de aanleg van ons netwerk.

Soms kan dat snel, en soms zijn er factoren die zorgen dat het wat langer duurt. Maar dat we ergens gaan aanleggen, hebben we dan (ook in samenwerking met die ICT-partners) al besloten.

Wat zou het fijn zijn voor het begrip in de markt als ook andere aanbieders van glasvezel gemeentes, ondernemersverenigingen en het bedrijfsleven wat meer zekerheden en duidelijkheden zouden voorzien. Weg met de vraagbundeling!

Matthijs Wolff is Sales & Marketing director at Bright Access & Partell

Mobiele versie afsluiten